امروز: شنبه, 31 شهریور , 1403

31 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 22 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار؛ از آخر اول هستیم!

بهبود فضای کسب و کار از مهمترین موضوعات اقتصادی است که باید به سرعت بهبود یابد. مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت مسئله محیط کسب و کار تاکید داشتند. بروکراسی اداری و موانع متعدد موجب شد تا ایران در رنکینگ های جهانی کسب و کار در پله 127 قرار گیرد.

به گزارش صنعت مالی، یکی از موضوعات مهمی که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند بهبود فضای کسب و کار در کشور است. ایشان در مراسم تنفیذ رئیس جمهور چهاردهم نیز بهبود فضای کسب و کار را مهم برشمردند و آن را در کنار معیشت مردم و کلان موضوعات اقتصادی دیگر قرار دادند تا نشان از اهمیت مسئله کسب و کار داشته باشند.

رتبه بندی های جهانی بهبود فضای کسب و کار نشان می دهد که ایران در موضوع بهبود فضای کسب و کار در رتبه 127 جهان قرار دارد. کشورهای: نیوزلند، سنگاپور، چین، دانمارک، کره، آمریکا، گرجستان، انگلستان، نروژ و سوئد، 10 کشور اول در این رتبه بندی ها هستند.

کاملا مشخص است که ایران، فاصله چشم گیری با کشورهای دیگر دارد و این حاکی از این است که شروع کسب و کار و راه اندازی هر نوع کسب و کاری در ایران با چالش های زیادی همراه است.

رهبر انقلاب چندی پیش در تبیین موانع موجود در بهبود فضای کسب و کار، مراکز متعدد تصمیم‌گیری، تعارض تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف دولتی و طول کشیدن بی‌منطق صدور مجوز فعالیت‌ها را از مشکلات مهم بر سر راه کسب و کارها عنوان کردند. ایشان حمایت و پشتیبانی دولت‌های جهان از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ خود را از عوامل موفقیت آن شرکت‌ها دانستند.

یکی از اقدامات مهم برای رفع معضلات مربوط به کسب و کار و تلاش برای کم کردن بروکراسی های دست و پاگیر در دولت سیزدهم کلید خورد. شهید رئیسی با ایجاد سامانه ای هوشمند تحت عنوان درگاه ملی مجوزها سعی کرد که همه امور مربوط به اخذ مجوز برای شروع هر کسب و کار در این سامانه انجام شود.

ارگان ها و نهادهای ذیربط نیز همه اقدامات خود را در درگاه ملی مجوزها تعریف کردند تا همه مدارک و تاییدیه های مورد نیاز راه اندازی هر نوع کسب و کاری در کشور از این طریق انجام شود. اقدام مهم دولت سیزدهم میتواند در دولت چهاردهم پیگیری شود تا مسیر راه اندازی کسب و کارها در کشور هموارتر شود.

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *