امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 21 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
جوشقانی در گفت‌وگو با صنعت مالی مطرح کرد:

راهکارهای مؤثر در رفع ناترازی نظام بانکی

کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌ها باید هزینه‌های بانکداری خود را کاهش دهند؛ مثلاً کاهش شعب بانکی می‌تواند به این موضوع کمک کند و از سوی دیگر کاهش تکالیف اضافه نقش مهمی در رفع ناترازی نظام بانکی دارد.

بانکداری

حسین جوشقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم در گفت‌وگو با صنعت مالی، درباره ادغام بانک‌های ناتراز و زیان‌ده گفت: ادغام بانک‌ها تنها یک ابزار به حساب می‎آید و به نظر من آخرین گام برای ترازمند کردن نظام بانکی محسوب می‌شود. پیش از ادغام باید بانک مرکزی بر روند فعالیت بانک‌ها نظارت داشته باشد و در نهایت اگر بانکی نتوانست و یا نخواست ناترازی را حل کند بانک مرکزی می‌تواند دست به انحلال بانک‌ها بزند که البته بنا به دلایل امنیتی خیلی این موضوع مدنظر نیست و یا پروژه ادغام را در پیش بگیرد.

وی درباره بنگاهداری بانک‌ها و تأثیر آن بر ناترازی نظام بانکی گفت: اقتصاد ایران بیمار است و با مسائل متوجه‌ای روبه‌روست. تورم باعث شده تا بانک‌ها طی دهه گذشته دارایی‌های خود را به املاک تبدیل کنند و امروز بخش بزرگی از دارایی‌ بانک‌ها در حوزه زمین و ملک سرمایه‌گذاری شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تعداد املاکی که در اختیار بانک‌هاست بسیار زیاد است و بعضی از اینها با مشکلات قانونی و حقوق مواجه هستند و لذا نباید انتظار داشت که در عرض یک سال اموال و املاک خود را با قیمت خوب به فروش برسانند تا ناترازی‌هایشان را رفع کنند؛ باید به بانک‌ها فرصت داد تا به منظور فرار از ادغام و یا انحلال دارایی‌هایشان را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

ضرورت کاهش هزینه‌های بانکداری

جوشقانی با بیان اینکه انگیزه‌های اقتصادی بانک‌ها باید طوری تغییر پیدا کند که نگهداری املاک به نفع‌شان نباشد و خودشان تلاش کنند هرچه سریع‌تر املاکشان را به فروش برسانند و به دارایی‌های نقدشونده تبدیل کنند، گفت: از سوی دیگر بانک‌ها باید هزینه‌های بانکداری خود را کاهش دهند؛ مثلاً کاهش شعب بانکی می‌تواند به این موضوع کمک کند. امروز برخی بانک‌ها با کمترین شعبه اداره می‌شوند و خدمات خود را بر بستر اینترنت و نرم‌افزارهای تلفن همراه ارائه می‌دهند و موفق هم بوده‌اند. واقعاً نیازی به این همه شعب بانکی نیست و صرفاً اینها هزینه‌زا هستند.

وی یکی دیگر از اقدامات مؤثر در راستای کاهش ناترازی نظام بانکی را مربوط به کاهش تکالیف اضافه دانست و در این رابطه اظهار کرد: قوانین و قواعد بازی باید طوری چیده شود که بانک‌ها تحت فشار قرار نداشته باشند. تکالیف اضافه سبب شده تا بانک‌ها اولویت‌هایشان را تغییر دهند و تمام تمرکز خود را برروی انجام تکالیفی که به آنها تحمیل شده بگذارند. امروز وقتی بر بار مسئولیتی بانک‌ها می‌افزاییم، بانک برای پاسخگویی به انتظارات قانونی یا دست به خلق پول می‌زند یا پرداخت تسهیلات به بخش تولید را متوقف و کاهش می‌دهد و یا اینکه مجبور به بنگاهداری می‌شود. همین تکالیف اضافه ناترازی بانک‌ها را تشدید کرده و ضرورت دارد در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *