امروز: سه شنبه, 20 شهریور , 1403

20 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 16 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
ندری در گفت‌وگو با صنعت مالی:

دولت چهاردهم اقتصاد را باثبات و پیش‌بینی‌پذیر کند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه دولت چهاردهم در چند حوزه باید تمرکز داشته باشد، گفت: یکی از راهکارها برای بهبود شرایط تقویت سیاست خارجی، مقابله با فساد، تنوع‌بخشی و جذاب کردن فعالیت‌های اقتصادی است و از سوی دیگر باید اقتصاد از ثبات برخوردار باشد.

دولت چهاردهم

کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با صنعت مالی، با اشاره به ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی در دولت چهاردهم اظهار کرد: ساختارهای اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و در این ساختار رشد و توسعه اقتصادی به کندی صورت می‌گیرد و لذا باید ساختارها اصلاح و با رانت و فساد در اقتصاد مقابله شود.

وی افزود: دولت جدید با ابرچالش‌هایی نظیر ناترازی نظام بانکی، ناترازی بودجه، ناترازی انرژی، ناترازی ورودی و خروجی‌ نقدینگی و دیگر موارد روبه‌رو است که همین درهم‌ریختگی‌های اقتصادی سبب شده تا کار دولت چهاردهم سخت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در اقتصاد ایران افراد ذی‌نفوذی وجود دارند که اجازه اصلاح ساختارها را نمی‌دهند، اظهار کرد: این افراد با وجود اینکه در اقلیت هستند ولی از نفوذ بسیاری برخورداند و از تداوم وضعیت بی‌ثبات اقتصادی سود می‌برند و در مقابل هر تغییری می‌ایستند. رئیس جمهور اگر به دنبال اصلاح ساختار به نفع مردم است باید با این افراد ذی‌نفوذ مقابله کند و از ورود افرادی که به نوعی در ایجاد شرایط موجود نقش داشتند ممانعت به عمل آورد.

انتظارات از دولت چهاردهم

ندری بیان کرد: مردم و نخبگان از رئیس‌جمهور انتظار دارند درک قوی از شرایط داشته باشد و در برابر فشارها تسلیم نشود و به اصلاح ساختارها مبادرت ورزد. یکی دیگر از انتظارات مردم آن است که با تعارض منافع مقابله کند و در این مسیر میان ارکان نظام هماهنگی به وجود آورد و تعامل سازنده‌ای البته به نفع مردم با سران قوا داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایران آن است که تاب‌آوری خوبی دارد ولی این تاب‌آوری همیشگی نیست و قطعاً به مرور زمان بنیه اقتصادی جامعه تضعیف می‌شود. باید هرچه سریع‌تر شرایط اقتصادی را بهبود بخشید در غیر این صورت شکاف اجتماعی تشدید خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت چهاردهم در چند حوزه باید تمرکز داشته باشد، گفت: یکی از راهکارها برای بهبود شرایط تقویت سیاست خارجی است و دیگری مقابله با فسادو راهکار سوم هم تنوع‌بخشی و جذاب کردن فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات صنعتی است. از سوی دیگر لازم است اقتصاد ایران از ثبات و مزیت پیش‌بینی‌پذیر بودن برخوردار باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *