امروز: پنجشنبه, 31 خرداد , 1403

31 خرداد , 1403

اشتغال و رفاه 18 خرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دولت سیزدهم از بخش خصوصی حمایت زیادی کرده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه دولت سیزدهم حمایت زیادی از بخش خصوصی دارد گفت: به منظور بهبود تراز تجاری با امارات روی بخش آی‌تی و صادرات خدمات فنی مهندسی حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.

به گزارش صنعت مالی، عرفان شاکری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه پس از ۱۰ سال کمیسیون مشترک ایران و امارات با نماینده‌های دو کشور برگزار شد افزود: وزیر راه و شهرسازی نماینده منتخب ایران و وزیر اقتصاد امارات به عنوان نماینده این کشور مسئول برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور بودند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در طول سالهای گذشته بخش خصوصی به همراه دولت اقدامات و زیرساخت تشکیل این کمیسیون را بررسی کرد و نشستی که برگزار شد به لحاظ کیفی و جایگاهی اهمیت زیادی داشت. مدت‌ها بود که چنین جلسه‌ای در این سطح با امارات نداشتیم اما در دولت سیزدهم با پیگیری‌های فراوان محقق شد.

وی تاکید کرد: امارات شریک دوم تجاری ما در سال ۱۴۰۲ بود و در این سال حجم تجارتی که داشتیم بر اساس آمار گمرک ایران بیش از ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته این فعال اقتصادی، در طول سالهای اخیر که در اتاق بازرگانی فعالیت خودمان را آغاز کردیم سال به سال افزایش تجارت با این کشور را داشتیم.

شاکری تصریح کرد: حدود شش سال پیش حجم تجارت ۱۴ میلیارد دلار بود که با تلاش دولت سیزدهم و همچنین بخش خصوصی اکنون این رقم تقریبا دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مبادلات توسط بخش‌های خصوصی دو کشور انجام می‌شود گفت: در کمیسیون مشترک همکاری ایران و امارات، بندهای قانونی مناسبی تدوین شده و این موضوع باعث می‌شود بخش خصوصی با حمایت بخش دولتی با قوت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات توضیح داد: در دنیا بخش خصوصی ویترین فعالیت تجاری در کشورهای مختلف است و در ایران هم دولت تلاش بیشتری می‌کند که بخش خصوصی تقویت شود. همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم ذکر می‌شود فعالیت بخش خصوصی و مشارکت مردم بسیار مهم است و دولت هم در این راستا گام های خوبی برداشته است.

به گفته وی، با توجه به برنامه‌های تدوین شده در آینده اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد. جایگاه بخش خصوصی در افزایش ارتباطات تجاری بسیار ویژه است. در طول سالهای گذشته که روابط تجاری ایران و امارات با فراز و نشیب زیادی همراه بود بخش خصوصی نقش ویژه ای در احیای این روند داشت و در کنار دولت مشکلات این بخش را حل کرد.

در دولت سیزدهم توجه به بخش خصوصی بیشتر شد و ما هم با تمام توان خودمان را اثبات کردیم و با توجه به کمیسیون مشترکی که برگزار شد مسئولیت بخش خصوصی که شامل تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات، پیگیری مشکلات تجار و برگزاری نمایشگاه‌ها است افزایش یافت.

وی به موضوع تراز تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه بهبود تراز تجاری باید گفت که امارات بازار مصرف کوچکی دارد و بیشتر در حوزه ترانزیت کالا فعالیت دارد. آنچه اکنون ما پیگیر هستیم توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که می‌تواند نقش بسزایی در تعاملات داشته باشد. این اقدام با برنامه‌ریزی مناسب امکان صادرات یک میلیارد دلاری برای ایران را فراهم می‌کند.

شاکری ادامه داد: مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سبد صادرات ایران به امارات قرار دارد و پسته، زعفران، فرش و صنایع دستی نه تنها به امارات بلکه به همه کشورها صادر می‌شود. اما موضوعی که با امارات اتفاق نظر داریم آی‌تی و هوش مصنوعی است. اکنون شرکتهای توانمند زیادی داخل کشور است که می‌توانند با اماراتی‌ها همکاری گسترده‌تری انجام دهند. در بحث پروژه‌های ساختمانی نیز اقدامات همکاری دو کشور می‌تواند نیاز طرفین را رفع کند.

وی به موضوع تعطیلی شنبه یا پنجشنبه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم بین المللی فکر کنیم چاره‌ای نداریم که هم راستا با جهان حرکت کنیم. با تعطیلی پنجشنبه سه روز در هفته می توان کار انجام داد و کاهش حجم تجارت را خواهیم داشت. نظر فعالان بخش خصوصی این است که جمعه و شنبه تعطیل شود.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *