امروز: پنجشنبه, 31 خرداد , 1403

31 خرداد , 1403

اقتصاد جهان 13 خرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
فایننشال تایمز:

دبی برای آفریقایی ها همانند نیویورک است

امارات متحده عربی بر اساس کار برای تثبیت موقعیت خود به عنوان یک مرکز بزرگ مالی حرکت می کند. کارشناسان معقدند: دبی اکوسیستم کاملی است که خدمات عالی در سطح جهانی را ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی؛ امارات منبع مهم سرمایه گذاری خارجی در قاره آفریقا است. گفته می شود این کشور اکنون همانند نیویورک برای بسیاری از آفریقایی ها است.

سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیار دلاری امارات در آفریقا

یک مقام اماراتی به فایننشال تایمز گفت که کل سرمایه‌گذاری امارات در آفریقا بالغ بر 110 میلیارد دلار است که نشان‌دهنده «تعهد امارات برای تسهیل توسعه و رشد پایدار در سراسر این قاره است». این مقام اماراتی می‌افزاید که مشارکت امارات در آفریقا در تلاشی برای «ترویج آینده‌ای مرفه مبتنی بر منافع متقابل» بوده است.
از سوی دیگر، امارات متعهد شده است که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی به ارزش 97 میلیارد دلار در آفریقا در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، بنادر، معدن، املاک، ارتباطات، کشاورزی و تولید انجام دهد.
در گزارشی جامع و طولانی توسط کارشناسان آمریکایی، امارات متحده عربی همواره در میان چهار کشور بزرگ سرمایه گذار در این قاره طی دهه گذشته قرار داشته است.

ورود شرکت های إماراتي به پروژه های پر ریسک در آفریقا
این گزارش اشاره می کند که تعدادی از شرکت های امارات متحده عربی پروژه هایی را در آفریقا اتخاذ کردند که توسط بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ ورود به این‌ پروژه ها پذیرفته نشد.
در این زمینه، حمد بومیم، رئیس هیئت مدیره مرکز چند کالای دبی، می گوید که «آفریقا از نظر کالاها و مواد معدنی چیزهای زیادی برای ارائه دارد»، اگرچه «چالش هایی در مورد سیاست های نظارتی و سیاست وجود دارد.
دبی به منطقه ای جذاب برای آفریقایی ها برای تجارت و سرمایه گذاری در خارج از کشور تبدیل شده است. حمد بومیم توضیح داد که شرکت های آفریقایی ترجیح می دهند دبی را به عنوان مقر خود برای تجارت با سایر نقاط جهان انتخاب کنند. این هدفی است که دبی روی آن تمرکز کرده است: دروازه ای به آفریقا باشد.

دبی و نیویورک
بر اساس گزارش اتاق بازرگانی دبی، تعداد شرکت های آفریقایی ثبت شده در دبی طی دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته و تا سال 2022 به 26420 شرکت رسیده است.
ریکاردو سوآرس دی اولیویرا، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه آکسفورد که پیوندهای بین آفریقا و امارات متحده عربی را مطالعه کرده است، در این زمینه می گوید: «دبی اکنون برای آفریقایی‌ها همانند نیویورک است.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که امارات متحده عربی یک ابرقدرت جدید در آفریقا است.

اهداف تعامل امارات با آفریقا
تعامل امارات متحده عربی با آفریقا تحت سه خط گسترده، قرار دارد. اولی صرفاً تجاری، دومی استراتژیک و سومی یک نقش مالی است که به طور سنتی توسط مراکز جهانی مانند لندن یا زوریخ، انجام می شود.
انا جاکولس تحلیلگر ارشد امور خلیج فارس در گروه بین المللی بحران، معتقد است: « انگیزه برای امارات متحده عربی و البته برای سایر کشورهای خلیج، «انتقال انرژی و حرکت قوی به سمت تنوع اقتصادی» است، و افریقا در واقع یک بازار بکر عظیم برای مواد معدنی و کشاورزی است».

سرمایه گذاری امارات در انرژی های پاک
در طول دهه گذشته، برخی شرکت های امارات، زیرساخت هایی مناسبی را در این مساله در آفریقای جنوبی و حتی سنگال ایجاد کردند.

“المصدر ” یک شرکت اماراتی است که برنامه های امارات برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری برای افزایش 10 گیگاوات ظرفیت تولید برق در جنوب صحرای آفریقا را رهبری می کند.

علاوه بر انرژی های تجدیدپذیر، شرکت های اماراتی در سوخت های فسیلی نیز سرمایه گذاری می کنند. در ماه مه، شرکت ملی نفت ابوظبی 10 درصد از سهام حوضه گازی رووما در موزامبیک را پس از خرید آن از شرکت انرژی پرتغالی GALIP به مبلغ 650 میلیون دلار خریداری کرد.

در زمینه املاک و مستغلات، یکی از شرکت های سرمایه گذاری امارات در سال جاری اعلام کرد که کار بر روی یک پروژه توسعه املاک و مستغلات 2000 هکتاری در آنگولا را آغاز خواهد کرد.
طبق گزارش ها، شرکت‌های اماراتی در زمینه معدن نیز اهتمام ویژه ای به سرمایه گذاری در آفریقا به ویژه آنگولا، کنیا و تانزانیا اتخاذ کرده اند.
سال گذشته نیز، Primera، یک شرکت بازرگانی طلا مستقر در ابوظبی، توانست یک امتیاز 25 ساله از سوی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای تمام ذخایر طلای «صنعتی» در مقیاس کوچک را به دست بیاورد.

استقبال کشورها از شراکت با امارات
بسیاری از کشورها از شراکت اقتصادی با امارات استقبال می کنند. ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، به فایننشال تایمز گفت: «امارات متحده عربی شریک بسیار خوبی برای کنیا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

خدمات لجستیکی امارات
می‌توان تاکید کرد که بیشترین سرمایه‌گذاری امارات در آفریقا در حوزه خدمات لجستیکی است. در این ميان بنادر بین المللی دبی با تزریق ۳ میلیارد دلار در کشورهای آفریقایی توانسته است در حدود 12 کشور آفریقایی حضور داشته باشد.
اکنون امارات بنادری را از موزامبیک در اقیانوس هند در جنوب تا الجزایر در دریای مدیترانه در شمال و آنگولا در اقیانوس اطلس اداره می‌کند و عملاً قاره آفریقا را محاصره کرده است.
محمد آکوجی، مدیر عامل اجرایی بنادر جهانی دبی خاطر نشان کرد: دبی در سال گذشته توانست امتیاز اداره ۳۰ ساله بندر “بوانت نوار” در جمهوری کنگو را به دست بیاورد. همچنین امارات در ماه گذشته امتیاز اداره ۲۰ ساله بندر لوندا در آنگولا را به دست آورد و متعهد شد تا مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار برای نوسازی این بندر هزینه نماید.

به هر ترتیب، امارات متحده عربی بر اساس کار برای تثبیت موقعیت خود به عنوان یک مرکز بزرگ مالی حرکت می کند.
کارشناسان معقدند: دبی اکوسیستم کاملی است که خدمات عالی در سطح جهانی را ارائه می‌دهد.

منبع: صحيفة البیان

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *