انس طلا
3,265 دلار
%0.70− (-22 دلار)
1404/02/12 14:57
طلای 18 عیار
6,417,400 تومان
%1.08− (-69,307 تومان)
1404/02/11 16:58
طلای 24 عیار
8,556,400 تومان
%1.08− (-92,409 تومان)
1404/02/11 16:58
طلای آب‌شده نقدی
27,845,000 تومان
%0.93− (-258,958 تومان)
1404/02/11 16:59
سکه یک گرمی
13,400,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/02/11 11:53
ربع سکه
24,600,000 تومان
%0.41− (-100,860 تومان)
1404/02/11 13:54
نیم سکه
42,600,000 تومان
%0.23− (-97,980 تومان)
1404/02/11 13:54
سکه امامی
72,110,000 تومان
%0.14+ (100,954 تومان)
1404/02/11 16:59
سکه بهار آزادی
67,610,000 تومان
%0.44− (-297,484 تومان)
1404/02/11 16:59

12 اردیبهشت , 1404

انس طلا
3,265 دلار
%0.70− (-22 دلار)
1404/02/12 14:57
طلای 18 عیار
6,417,400 تومان
%1.08− (-69,307 تومان)
1404/02/11 16:58
طلای 24 عیار
8,556,400 تومان
%1.08− (-92,409 تومان)
1404/02/11 16:58
طلای آب‌شده نقدی
27,845,000 تومان
%0.93− (-258,958 تومان)
1404/02/11 16:59
سکه یک گرمی
13,400,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/02/11 11:53
ربع سکه
24,600,000 تومان
%0.41− (-100,860 تومان)
1404/02/11 13:54
نیم سکه
42,600,000 تومان
%0.23− (-97,980 تومان)
1404/02/11 13:54
سکه امامی
72,110,000 تومان
%0.14+ (100,954 تومان)
1404/02/11 16:59
سکه بهار آزادی
67,610,000 تومان
%0.44− (-297,484 تومان)
1404/02/11 16:59
کد خبر : 52968
خودرو جمعه 12 اردیبهشت 1404 - 10:26 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توقف تولید وانت ۱۵۱ سایپا چه علتی دارد؟

درحالی که شرکت بن‌رو سایپا در سال گذشته توانست با تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه وانت سایپا ۱۵۱، رکورد تولید سال ۱۴۰۲ خود را بشکند و به رکورد جدیدی دست یابد اما به تازگی خبر از توقف خط تولید وانت ۱۵۱ که نقش ویژه‌ای برای سایپا و کل  خودرو‌های کار و تجاری سبک دارد همگان را در شوکی عمیق فرو برد و گمانه زنی های جدیدی را در این باره طرح کرده است. 

به گزارش صنعت مالی، بر اساس آمار تا پایان بهمن ماه سال گذشته در مجموع ۱۵۸ هزارو ۸۲۴ دستگاه انواع وانت (پیکاپ) در کشور تولید شده که در این میان سایپا با ۱۱۳ هزار و ۷۴۷ دستگاه بیشترین سهم تولید وانت را داشته که کمی بیش از ۷۰ درصد از تولید وانت (پیکاپ) در سال گذشته توسط سایپا تولید شده است. بنابراین وانت ۱۵۱ سایپا با تیراژ ۶۵۸۶۷ دستگاه تا پایان بهمن ۱۴۰۳ اصلی‌ترین علت رشد سایپا در تولید وانت و افزایش سهم بازار بوده است.

آنچه از آمار برمی آید این است که سال گذشته سایپا توانست در سایت بن رو موفق به شکست رکورد تولید این خودرو شده و از تیراژ سال ۱۴۰۱ نیز عبور کند. همچنین سال ۱۴۰۲ سایپا در سایت بن رو با تولید ۴۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ توانست این رکورد را نیز جابجا کند و در واقع سایپا تواسنت بر اساس نیاز بازار توسعه، تولید این محصول را در دستور کار قرار دهد اما حالا تولید این خودرو با تیراژ روزانه ۳۰۰ دستگاه متوقف شده است و علت توقف تولید پراید ۱۵۱ نیز پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵ گانه اجباری اعلام شده  است.
توقف تولید پراید ۱۵۱ با این تیراژ بالا  تاثیر قابل توجهی روی خط تولید سایپا می گذارد و به نظر می رسد تا زمان جایگزینی با محصول جدید چراغ خط تولید این سایت خاموش شود و سهم آن در تولید کل سایپا کاهش یابد. البته ارزش سایت این شرکت صرفا به ارزش یک کارخانه و تولید فعلی‌ آن نیست بلکه به عوامل دیگری چون  ظرفیت تولید نیروی کار، موقعیت مکانی کارخانه، دسترسی آن به شبکه حمل و نقل و برنامه ریزی های شرکت نیز بستگی دارد.
بازی یا واقعیت؟
برای مثال اگر سایپا از همین خطوط برای تولید محصول جایگزین استفاده کند و از نیروی کار ماهر و باتجربه‌ که در این سایت مشغول به کار بوده برای تولید محصول جدید نیز استفاده کند و  محصول جایگزین نیز برای مردم جذاب و با تقاضای بالا باشد می توان انتظار داشت که این توقف تولید موقتی بوده و یا حتی در بلندمدت ارزش سایت را افزایش دهد.
اما در کنار این مسائل، این فرضیه وجود دارد که ممکن است بن رو عمدا وارد بازی زیان‌ده بودن شده است تا با قیمت غیر واقعی تحویل خریدار شود ؛ اما باید دید که سیاست‌های قیمت‌گذاری سایپا برای محصول جایگزین چیست. برای مثال اگر هدف این شرکت حفظ سهم بازار باشد ممکن است که در ابتدا قیمت را رقابتی تعیین کند اما ممکن است حاشیه سود را تاحد زیادی کاهش دهد که این امر به معنای زیان‌ده بودن نیست.
از سویی دیگر ، توقف تولید پراید ۱۵۱ ممکن است در کوتاه مدت تاثیر منفی روی تیراژ تولید سایپا بگذارد، اما به نظر نمی رسد که منجر به کاهش ارزش سایت بن رو شود؛ به شرط آنکه سایپا بتواند به سرعت محصول جایگزین مناسبی رو معرفی و تولید کند و از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کند. بنابراین سیاست‌های قیمت‌گذاری برای محصول جدید نقش مهمی در سودآوری بن رو در آینده دارد.
بیشتر بخوانید
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *