4 آبان , 1403

کد خبر : 32105
تیتر یک جمعه 4 آبان 1403 - 16:57 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
سنگدوینی در گفت‌وگو با صنعت مالی مطرح کرد:

تعارض منافع در سیستم مدیریتی؛ آسیبی برای بنگاه‌های اقتصادی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اداره بنگاه‌های اقتصادی از حساسیت بالایی برخوردار است و لذا اگر مدیرانی که در دو سمت مشغول فعالیت هستند به کار گمارده شوند قطعاً عملکرد بنگاه اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

رمضانعلی سنگدوینی

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صنعت مالی، با بیان اینکه انتخاب مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید با حساسیت بیشتری دنبال شود، گفت: طبق قانون تجارت یک مدیر نباید در دو بنگاه اقتصادی مشغول به فعالیت باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد باید سریعاً نهادهای نظارتی ورود پیدا کنند و حکم مدیر را معلق سازند.

وی افزود: اکثر فسادهایی که در بنگاه‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد فقط به خاطر نبود نظارت بر عملکرد مدیران و انتخاب آنهاست. اداره بنگاه‌های اقتصادی از حساسیت بالایی برخوردار است و لذا اگر مدیرانی که در دو سمت مشغول فعالیت هستند به کار گمارده شوند قطعاً عملکرد بنگاه اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرض کنید یک مدیر پتروشیمی یا پالایشگاه در چند بنگاه اقتصادی فعالیت داشته باشد، قطعاً در چنین شرایطی فساد رخ خواهد داد و تعارض منافع به وجود می‌آید. به هر حال پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها درآمدهای خوبی دارند و اگر نظارت بر انتخاب مدیر وجود نداشته باشد فساد، رانت و دیگر مشکلات به وجود خواهد آمد.

سنگدوینی با بیان اینکه پیش از انتخاب مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید منابع و اموال آنها شفاف باشد، اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که باید در این راستا در نظر داشت آن است که گزینش‌ها و تحقیقات لازم به خوبی انجام پذیرند و دولت می‌تواند از دستگاه‌های نظارتی طلب کمک کند تا مدیرانی که در بنگاهی دیگر مشغول فعالیت هستند را به کار نگیرد.

وی در پابان گفت: یک مدیر نباید عضو موظف یک شرکت دیگر باشد یعنی نباید از حق رأی برخوردار باشد البته قانون برای اعضای غیرموظف هم شروطی قائل است که ضرورت دارد به اینها توجه شود ولی به هیچ وجه نباید مدیرانی که عضو موظف هستند را در سمت‌های مدیریتی به کار گمارد زیرا در چنین شرایطی احتمال وقوع فساد و تعارض منافع وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

عدم به کارگیری مدیران چند شغله؛ عاملی برای جلوگیری از تعارض منافع در بنگاه‌های اقتصادی

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *