امروز: شنبه, 17 شهریور , 1403

17 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 04 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
بخش اول «پرونده اقتصاد مقاومتی»؛

تحریم موجب اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد شد

اقتصاد مقاومتی از کلان موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب است. ایشان اقتصاد مقاومتی را یکی از اصلی‌ترین میانبرهای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور می‌دانند. اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد که درصورتیکه در کشور اجرا شود می‌تواند ضمن بهره وری مناسب از منابع موجود، بخش زیادی از مشکلات کشور در حوزه اقتصاد را حل کند. رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی می فرمایند: باید با اقتصاد مقاومتی به جنگ مشکلات اقتصادی برویم.

به گزارش صنعت مالی، اقتصاد مقاومتی از کلیدواژه‌هایی است که رهبر انقلاب بارها تاکیدات ویژه‌ای بر آن داشتند. اقتصاد مقاومتی به اذعان بسیاری از کارشناسان میانبری برای بهبود شاخص‌های اقتصادی در کشور است. ایشان سالها است که در بیانات خود اشاراتی به موضوع اقتصاد مقاومتی دارند و الزامات آن را مورد توجه قرار می دهند.

مشکلات اقتصادی و معیشتی از اصلی‌ترین مشکلات ایران است موضوعاتی که علیرغم تلاش ها، تصمیمات گرفته شده و قوانین وضع شده توسط دولت ها و مجالس در همه سال‌های گذشته تا کنون حل نشده باقی مانده است. همه این‌ها موجب شد تا اقتصاد در سرلیست مطالبات رهبری و خانواده‌های ایرانی جا خوش کند.

پایگاه خبری صنعت مالی» نظر به اهمیت پرداختن به مقاومتی کردن اقتصاد کشور و با توجه به در پیش روی بودن شروع به کار چهاردهمین دولت ایران تا روزهای آتی، اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی از موضوعات اصلی در دستور کار خود قرار داده است تا در قالب پرونده ای به نام «اقتصادمقاومتی» ابعاد مختلف آن را مورد یادآوری و ارزیابی قرار دهد.

با این وصف در اولین بخش از پرونده اقتصاد مقاومتی بریده ای از سخنرانی های رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی را در این گزارش آورده است.

بخش اول نکات مهم حول اقتصاد مقاومتی که در سخنرانی های رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته به شرح زیر است:

توجه به زندگی کارگران

باید زندگی کارگران ارتقا یابد و آن را به عنوان یک اصل مهم تلقی کنیم. سهم کارگر در ایجاد ارزش برای تولید یک محصول باید در نظر گرفته شود و برای اینکه این سهم افزایش یابد بایستی برای آموزش و مهارت آموزی و تجربه کارگر برنامه ریزی داشته باشیمو وقتی سهم کارگرِ ماهر و مجرّب و آموزش‌دیده و دارای ابتکار در ایجاد ارزش برای محصول بالا می رود به همان نسبت سهم او از درآمد هم افزایش می یابد.

افزایش درآمد طبقات کم درآمد

ما باید کاری کنیم که مردم بتوانند یک کاری انجام بدهند که به زندگی‌شان کمک شود، معیشتشان را بهتر کند، به تعبیر رایج، سفره‌ی آنها را رنگین‌تر بکند تمهیداتی که باید انجام بدهیم تا طبقات کم‌درآمد به این وسیله درآمدشان بالا برود. اساس کار اقتصادی در اسلام بر پایه عدالت است یعنی همین که امکان کار کردن و کسب درآمد را برای همه مردم فراهم شود

تکیه به داخل

اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا است. درون‌زا است، یعنی توان و استعداد و ظرفیّت درونی بایستی در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و البتّه برون‌گرا است، یعنی با همه‌ی کشورها آماده‌ی ارتباطات اقتصادی هستیم. ملت و مسئولان ما مدت ها است به این نتیجه رسیدند که باید به توانمندی های داخلی تکیه کرد.

کارگر و کارآفرین دو بال پروازند

یعنی اگر کارگر باشد، کارآفرین نباشد کار پیش نمیرود؛ اگر کارآفرین باشد، کارگر نباشد کار پیش نمیرود؛ اینها هر دو نیاز قطعی هستند، بایستی به اینها داشت. باید کارگر زندگی شرافتمندانه ای داشته باشد. امروز کارگرهای ما مشکلات اقتصادی متعدّدی دارند بخشی هم مربوط میشود به مسائل قوانین کار و کارگری و سیاستها و برنامه‌ریزی‌هایی که باید دنبال بشود باید به جایی برسیم تا این تقسیم عادلانه و سهم عادلانه‌ بین کارگر و کارفرما لحاظ شود.

جهش تولید

اگر ما بتوانیم شاخص تولید را جهش بدهیم همه شاخص های اقتصادی کشور تغییر خواهد کرد. جهش در تولید موجب کاهش بیکاری می شود، اشتغال پایدار به وجود می آورد، به صادرات رونق می بخشد، درآمد ارزی فراهم می کند، نرخ تورم را کاهش می دهد، علاوه بر این استقلال اقتصادی در کشور ایجاد می کند. همه اینها موجب عزت ملی می شود.

تحریم برداشته نمی شود

ما باید اقتصادمان را جوری تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم که با وجود تحریم هم بتوانیم کشور را بخوبی اداره کنیم.

تبدیل تحریم به فرصت

ما از تحریم‌ها برای مقاوم‌سازی اقتصادمان استفاده خواهیم کرد؛ یعنی تحریم موجب خواهد شد که اقتصاد ما مقاوم‌سازی شود و بتوانیم یک اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه را در کشور انجام بدهیم.

علاج تحریم عقب نشینی نیست

تحریم قطعاً قابل علاج است امّا علاجش عقب‌نشینی نیست. علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است.

نمره مطلوبی در عدالت نگرفته ایم

در باب اقتصاد باید اذعان کنیم که نمره‌ی مطلوبی درباب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف وادار سازد. توصیه‌ی صاحب‌نظران این است راه دست یابی به عدالت خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است. سیاستهای کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است.

همکاری دوجانبه نیروی کار و سرمایه گذار

همکاری واقعی و مناسب نیروی کار و سرمایه گذار تولید و ارزش افزوده را افزایش می دهد. هم کارگر و هم کارفرما مشترکاً ستون اصلیِ ایجاد رشد اقتصادی و پیشرفت اقتصادی را در کشور تشکیل می دهند.

 

منبع: khamenei.ir

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *