امروز: چهارشنبه, 21 شهریور , 1403

21 شهریور , 1403

بانک و بیمه 23 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
نائب رئیس کمیسیون مجلس در گفتگو با صنعت مالی:

وام قرض الحسنه از اولویت اصلی بانکها خارج شده است

مهرداد لاهوتی گفت: متأسفانه بانک‌های کشور به دنبال بنگاهداری و در جستجوی مشتری هستند و به همین دلیل پرداخت وام قرض‌الحسنه از اولویت اصلی آنها خارج شده است.

تسهیلات قرض الحسنه

مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «صنعت مالی» درباره تأثیر گسترش تسهیلات قرض‌الحسنه بر افزایش قدرت خرید مردم گفت: با گسترش و فراگیری فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات خرد و متوسط اقتصاد خانوار را حل و فصل کرد. مثلاً برخی بیماری دارند و برای درمان بیماری خود با مشکل پول مواجه هستند و در اینجا می‌توان با تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز خانواده بیمار و خود بیمار را مرتفع ساخت. یا از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه می‌توان مشکل ازدواج را حل کرد و حتی به نظر من امکان راه‌اندازی مشاغل خرد و کوچک با پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه وجود دارد.

اغلب بانک‌ها درگیر بنگاهداری هستند

وی افزود: منابع قرض‌الحسنه در کشور به اندازه کافی وجود دارد ولی چون این منابع به درستی مدیریت نشده‌اند شاهد ضعف در تخصیص هستیم. طبق قانون بانک‌ها فقط می‌توانند 40 درصد اموال خود را نگاهداری کنند و مازاد آن را باید در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و دیگر انواع تسهیلات پرداخت کنند. اما چون غالب بانک‌ها درگیر بنگاهداری هستند این وظیفه قانونی را به طور کامل اجرا نمی‌کنند. متأسفانه بانک‌های کشور به دنبال بنگاهداری و در جستجوی مشتری هستند و به همین دلیل پرداخت وام قرض‌الحسنه از اولویت اصلی آنها خارج شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت توسعه بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور بیان کرد: نیازی به گسترش بانک‌های قرض‌الحسنه نیست؛ در گذشته که بانک‌های قرض‌الحسنه به طور رسمی تشکیل نشده بودند شاهد بودیم بانک‌های موجود در آن مقطع فعالیت قرض‌الحسنه هم داشتند و حساب قرض‌الحسنه طرفداران بسیاری داشت؛ چرا؟ چون بانک‌‎ها کمتر درگیر بنگاهداری بودند و به وظایف اصلی خودشان عمل می‌کردند. اگر بتوان اصل مشکل را حل کرد نیازی به تأسیس بانک جدید تخصصی در حوزه قرض‌الحسنه نیست.

بانک‌ها به جای مشتریان بزرگ نیازهای اقشار ضعیف را حل کنند

بائوج لاهوتی درباره عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه مانند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: عملکرد این بانک مناسب بوده ولی کافی نیست البته منابع این بانک، محدود و درخواست وام قرض‌الحسنه به شدت زیاد است. این بانک به تنهایی نمی‌تواند نیازهای قرض‌الحسنه کشور را پوشش دهد و لازم است سایر بانک‌ها هم به جای اینکه به دنبال مشتریان بزرگ باشند، در راستای رفع نیازهای اقشار ضعیف گام بردارند.

تسهیلات قرض الحسنه تأمین مالی کشور را اقتصادی تر می سازد

وی در پایان درباره تأثیر تسهیلات قرض‌الحسنه بر ارزان تمام شدن شیوه تأمین مالی اظهار کرد: قطعاً گسترش و فراگیری تسهیلات قرض‌الحسنه شیوه تأمین مالی کشور را اقتصادی‌تر و ارزان‌تر می‌سازد ولی به خاطر محدودیت منابع و تقاضای زیاد اولویت اصلی باید رفع نیازهای اقشار ضعیف باشد و فعلاً تأمین مالی از طریق وام قرض‌الحسنه شیوه مناسبی نیست.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *