امروز: شنبه, 31 شهریور , 1403

31 شهریور , 1403

بانک و بیمه 11 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
بغزیان در گفت‌وگو با صنعت مالی:

بورس به حیات خلوت بازیگران و نوسان‌گیران تبدیل شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از دلایل اینکه بورس ایران رشد نمی‌کند و درجا می‌زند آن است که بازیگر دارد و کارگزاری‌ها و صندوق‌ها بازیگران اصلی بورس محسوب می‌شوند و اینها هم نوسان‌گیری می‌کنند.

بورس

آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با صنعت مالی درباره راهکارهای رشد بورس در دولت چهاردهم اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه بورس ایران رشد نمی‌کند و درجا می‌زند آن است که بازیگر دارد و کارگزاری‌ها و صندوق‌ها بازیگران اصلی بورس محسوب می‌شوند و اینها هم نوسان‌گیری می‌کنند و متأسفانه باید گفت هرکه در بورس ایران نوسان‌گیری را بداند به سودهای خوبی دست می‌آید.

وی افزود: متأسفانه شرایط بورس طوری رقم خورده که مردم به سهام‌های بورسی به عنوان سرمایه و دارایی نگاه نمی‌کنند و این را می‌توان از میزان شناوری سهام متوجه شد چون این میزان آنقدر اندک است که بازیگران به راحتی می‌توانند صف خرید و صف فروش ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اصلاً دلیلی ندارد بورس تا این اندازه درجا بزند و افت داشته باشد و رشدی را در آن شاهد نباشیم. وضعیت اکثر شرکت‌های بورسی خوب است و اکثراً سودآور هستند ولی دست بردن در سفارش‌گذاری‌ها و دستکاری الگورتیم‌ها نمی‌گذارند بورس رشد واقعی را تجربه کند.

بورس و آفت صف‌های خرید و فروش

بغزیان با بیان اینکه دیگر عامل عدم رشد بورس به ایجاد صف‌های خرید و صف‌های فروش باز می‌گردد، اظهار کرد: این صف‌ها فقط در بورس ایران تشکیل می‌شوند، آیا نباید رؤسای سازمان بورس و ناظران شک کنند و برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند؟!

وی ادامه داد: به دفعات تکرار شده که برای تزریق نقدینگی به بورس از صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌اند ولی هیچ تأثیر نداشته و منابع این صندوق هم بی‌ارزش می‌شود. معلوم نیست می‌خواهند با این تزریق منابع و برداشت از صندوق توسعه ملی سود ما را اضافه کنند یا اصل پولمان را بازگردانند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اساس کار بورس مبتنی بر عرضه و تقاضاست و اخبار مثبت به شدت در روند بورس اثرگذار است ولی در بورس ایران عرضه و تقاضا خیلی معنا ندارد و بازیگران هرگاه بخواهند صف خرید و صف فروش تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که اخبار مثبت بسیاری وجود داشته ولی اتفاق خاصی رخ نداده است.

بغزیان با بیان پیشنهادی گفت: به مردم پیشنهاد می‌کنم صبر داشته باشند و سهام‌دار بمانند، چون هم از سود سالانه شرکت‌ها بهره‌مند می‌شوند و هم اینکه حداقل 25 درصد سود سالیانه به دست خواهند آورد. همچنین آنهایی هم که قصد ورود به این بازار را دارند باید بگویم قیمت سهام ارزنده شده و بهتر است از میان پتروشیمی‌ها، غذایی‌ها و خودرویی‌ها و مسکن سبد سهام خود را بچینند.

وی در پایان گفت: رؤسای سازمان بورس کار خاصی انجام ندادند و نتوانستند از دارایی‌های سهامداران دفاع کنند. متأسفانه در بورس ما شفافیت خیلی وجود ندارد و گاهاً پول‌شویی‌هایی هم اتفاق می‌افتد که لازم است به این مقوله رسیدگی شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *