امروز: شنبه, 17 شهریور , 1403

17 شهریور , 1403

بورس 04 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
این گزارش را بخوانید

بررسی میانگین قیمت سهام 1403 + در بورس چه سهامی بخرم؟

ارزش معاملات بورس اوراق بهادار که فرآیند معاملات بازار به روزانه 20 هزار میلیارد تومان می رسید اکنون با کاهش چشمگیری به یک چهارم تقلیل یافته است.

قیمت سهام

به گزارش خبرنگار بورس صنعت مالی، یکی از نکاتی که برای سرمایه گذاری برای فعالان ،کارشناسان حرفه ای بازار بورس اهمیت دارد ارزش معاملات سهام و میانگین قیمتی شرکت های بورسی است.
در این محتوای جامع بررسی میانگین قیمت شرکت های بورسی در سال 1403 و سال های ماقبل برای مقایسه مخاطبان مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان این مقاله به شما خواهد گفت که آیا سهام بخریم یا نه؟

ارزش معاملات نشان دهنده حجم نقدینگی میزان خرید و فروش سهام در طی یک روز کاری در بازار است.

 

یکی از نشانه های رونق بازار و بورس این است که حجم و ارزش معاملات روند صعودی دارند بیشترین ارزش معاملات ثبت شده مربوط به سال 1399 بوده است که طی یک روز معاملاتی  حدود 20 هزار میلیارد تومان خرید وفروش سهام صورت گرفته است.

در حال حاضر ارزش معاملات در محدوده 5000 میلیارد تومان قرار دارد که با روز های اوج بازار فاصله زیادی دارد .

 

نسبت مارکت به درامد: P/S

نسبت مارکت به درآمد P/S یکی از نسبت های مهم برای تحلیلگران می باشد که نشان دهنده فروش یک شرکت به نسبت مارکت آن می باشد که از تقسیم فروش یک شرکت به ارزش بازار آن به دست می آید در صنایع مختلف این عدد متفاوت است در نمودار زیر نگاهی به P/S بازار می اندازیم:

 

این نسبت ارتباط مستقیمی با نوع فعالیت شرکت دارد به طور مثال حدود 60 درصد بازار بورس ما را شرکت هایی تشکیل داده اند که فعالیت آنها کامودیتی محور می باشد و به نرخ دلار و نرخ های جهانی وابسته هستند در سال  1391 کمترین محدوه این نسبت بوده که در 0.9 قرار داشته و در سال 1399 این نسبت در محدوده 9.3 قرار داشته که بیشترین عدد این نسبت تا کنون بوده است.

در حال حاضر P/S  بازار در عدد 1.5 قرار دارد هرچه این عدد کمتر از یک باشد نشان دهنده آن است که شرکت بیشتر از مارکت خود فروش دارد میانگین P/S بازار محدوده 2 واحد بوده است.

نسبت قیمت به سود P/E

نسبت قیمت به سود رایج ترین نسبت برای تحلیلگران بازار سهام  می باشد که از تقسیم قیمت بازاری هر برگه سهام بورس بر سود پیش بینی شده یا تحقق یافته به دست می آید.

برای مثال تصور کنید میزان P/E شرکتی 5  می‌باشد، P/E با عدد 5 به این معناست که ما حاضریم به ازای هر 1 ریال سودی که شرکت به ما پرداخت می‌کند، 5 ریال به شرکت پرداخت کنیم.

این نسبت به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران حاضرند چه مقدار برای سهم، براساس درآمد گذشته یا آینده‌ آن، بپردازند که یکی از بهترین روش‌های ارزش‌گذاری قیمت سهم بورس است و برای کسب سود، که هدف اصلی ما در سرمایه‌گذاری است به ما کمک می‌کند.

اگر رشد و سطح درآمد شرکت ثابت بماند، این نسبت می‌تواند تعداد سال‌هایی را نشان دهد، که سود پرداختی، به اندازه پول پرداختی ما می‌شود. برای مثال اگر 1 میلیون تومان در شرکتی سرمایه‌گذاری کنیم و میزان P/E آن 5 باشد، این نسبت به این معنا خواهد بود که پس از 5 سال، پول پرداختی ما به دست می‌آید.

هرچه عدد این نسبت کمتر باشد برای سرمایه گذاری مناسب تر شناخته می شود.

البته این نکته حائز اهمیت است که عدد این نسبت در صنایع مختلف می تواند متفاوت باشد در نمودار زیر نگاهی به P/E تاریخی بازار می اندازیم:

کمترین عدد این نسبت در سال 1391 بوده که در محدوده 4.6 قرار داشته و بیشترین عدد نسبت در سال 1399 که در محدوده 40 واحد قرار داشته در حال حاضر P/E بازار در محدوده 6 واحد قرار دارد میانگین P/E  بازار محدوده 9 واحد بوده است.

  • بیشتر بخوانید

صنعت مالی چیست؟


نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار
P/B

نسبت P/B یکی از روش های ارزشگذاری در بازار سهام است.

منظور از B در واقع همان Book Value یا جمع حقوق صاحبان سهام ثبت شده در ترازنامه شرکت است.

در واقع با تقسیم جمع حقوق صاحبان سهام شرکت با تعداد سهام ثبت شده آن شرکت در بورس می توان به  رقم Book Value به ازای هر سهم رسید که نهایتا با تقسیم قیمت روز سهام بر این عدد به نسبت P/B خواهیم رسید.

این نسبت برای ارزیابی اکثر شرکت ها، به خصوص شرکت هایی که به تازگی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی داشته اند بسیار کار آمد است در نمودار زیر P/E بازار را از سال 1390 مشاهده می کنیم:

کمترین عدد این نسبت در سال 1391 بوده است که در محدوده 1.5 واحد قرار داشته و بیشتری عدد آن در سال 1399 اتفاق افتاده که در محدوده 14 واحد بوده است در حال حاضر نسبت P/B بازار در محدوده 2.5 واحد  قرار دارد. میانگین بازار این نسبت محدوده 3.2 می باشد

به بیان دیگر این نسبت نشان دهنده میانگین موزون قیمت سهام در بازار می باشد.

پیش بینی می شود این نسبت با توجه به افزایش سرمایه های پیش روی بازار، بطور مثال گروه بانکی کاهش خواهد یافت و  بطور مستقیم با رشد و کاهش بازار ارتباط دارد با صعود بازار افزایش و با نزول بازار کاهش می یابد.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *