امروز: دوشنبه, 26 شهریور , 1403

26 شهریور , 1403

تولیدی 18 شهریور 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
صنعت مالی بررسی می‌کند؛

بازار همیشه پرالتهاب لاستیک؛ لاستیک دولتی از کجا بخریم

این سوالی است که اکثر متقاضیان و رانندگان لاستیک با نرخ دولتی دارند؛ لاستیک دولتی از کجا بخریم؟

به گزارش صنعت مالی، لاستیک دولتی از کجا بخریم؟ این پرسشی است که بیشتر راننده ها دارند. اختلاف قیمت لاستیک دولتی و آزاد بین 20 تا 60 درصد و بعضا تا حدود 100 درصد هم می شود از طرفی سهمیه خودروها برای تامین لاستیک دولتی بین 2 تا 4 حلقه در هر سال است. همین امر موجب می شود تا بازار لاستیک دولتی هیچ وقت از تب و تاب نیفتد.

تعداد لاستیک مورد نیاز کشور 24 میلیون حلقه است

حدود 24 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است و حداقل نیاز لاستیک در ایران 24 میلیون حلقه است. البته این تعداد حداقل نیاز خودروهای موجود است و در شرایط فعلی جاده ها و ایمنی خودروها نیاز بیشتری به لاستیک می باشد.

البته وزارت صمت سامانه ای به نام سامانه ای تخصیص کالا راه اندازی کرده است؛ البته این سامانه پیش تر ایجاد شده بود اما تنها کالایی که توزیع می کند روغن برای خودرو است حال آنکه نیاز ضروری مردم بیشتر لاستیک است تا روغن برای خوردو.

قیمت هر جفت لاستیک در بازار با قیمت همان لاستیک به نرخ دولتی برای دو یا 4 حلقه فاصله معناداری دارد از این رو تقاضا برای تامین و تهیه لاستیک دولتی همیشه زیاد بوده و هست. متاسفانه در طول ماه ها و سالهای گذشته هیچ موقع بازار پرالتهاب لاستیک سروسامان نیفتاده است و این مردم و راننده ها هستند که باید در پی راهی باشند تا به جای خرید لاستیک با نرخ آزاد بتوانند لاستیک به قمیت دولتی تهیه کنند.

رانت عرضه لاستیک با نرخ دولتی در اختیار فروشگاه هایی خاص

در سطح شهرها هم بعضا مراکز و فروشگاهی هستند که با محدودیت های خاص لاستیک دولتی عرضه می کنند به عنوان مثال یک فروشگاه در چهارراه سرچشمه تهران هست که نسبت به توزیع لاستیک دولتی با برندی خاص اقدام می کند. هر بار که از جلوی این فروشگاه عبور می کنید صف طویلی از متقاضیان لاستیک با نرخ دولتی در جلوی این فروشگاه شکل گرفته است.

تامین لاستیک با نرخ دولتی از این فروشگاه ها و مراکز نیز به این سادگی نیست اول اینکه باید متقاضیان لاستیک با همه مدارک صبح خیلی زود به محل این فروشگاه ها مراجعه داشته باشند. اغراق نیست اگر بگوییم ساعت ها قبل از آغاز به کار، خریداران و متقاضیان لاستیک دولتی باید جلوی این فروشگاه به صف شوند تا پس از باز شدن فروشگاه مدنظر به نوبت لاستیک های خود را تحویل بگیرند اما همه ماجرا این نیست بلکه در غالب اوقات لاستیک مورد نیاز متقاضی لاستیک در آن فروشگاه موجود نیست یا تمام شده است. که دراین صورت باید یک روز دیگر مراجعه شود.

شرکتهای تولیدکننده لاستیک به راننده ها: شما فقط ثبت سفارش کنید بقیه اش با ما!!

تهیه و سفارش لاستیک با نرخ دولتی از طریق وبسایت های شرکت های تولیدکننده لاستیک خودرو نیز دردسرهایش کمتر از فروش حضوری لاستیک نیست. اکثر شرکت های تولیدکننده لاستیک در صفحات اصلی خود طوری وانمود می کنند که گویی با وارد کردن اطلاعات خود و خودرویتان به راحتی میتوانید ثبت سفارش کنید و لاستیک مدنظر خودتان را تحویل بگیرید در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

حسین محمدی یکی از متقاضیان لاستیک دولتی است او می گوید ماه ها است میخواهم لاستیک دولتی تهیه کنم اما موفق نشدم. به یکی دو فروشگاهی که لاستیک دولتی عرضه می کردند مراجعه کردم اما متاسفانه پس از کلی معطلی آخرش لاستیک مدنظر من موجود نبود و گفتند بعدا سر بزنید! به چندین سایت تامین لاستیک شرکت های تولیدکننده لاستیک های دولتی هم هر بار مراجعه کردم آنها هم بعد از اینکه اطلاعات خودم و خودرو ام را وارد کردم یا لاستیک خودرو من را نداشتند و یا سایت از دسترس خارج شد. محمدی به خبرنگار ما گفت: به هر حال برای دریافت یک جفت لاستیک دولتی به هر سایتی که شما فکر کنید مراجعه کردم اما دریغ از لاستیک با نرخ دولتی.

سردرگمی راننده ها برای تامین لاستیک دولتی

متقاضیان لاستیک با نرخ دولتی سردرگم هستند و نمی دانند چرا برای خرید لاستیک با نرخ دولتی باید اینقدر معطل شوند درحالیکه ده ها شرکت تولیدکننده لاستیک با برندهای مختلف در ایران درحال فعالیت هستند و میتوانند به راحتی با تامین و عرضه مناسب بازار پرالتهاب لاستیک را کنترل کنند.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *