امروز: چهارشنبه, 6 تیر , 1403

6 تیر , 1403

بانک، بیمه و بورس 29 خرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازار سرمایه چیست + بورس چیست؟

 تقسیم بندی بازار سرمایه ( تحت عنوان بازار بورس اوراق بهادار) را میتوان به دو بازار اولیه(بازار دست اول) و بازار ثانویه(بازار دست دوم) اشاره نمود که عبارتند از بازار سهام و بازار اوراق قرضه(بهادار).

به گزارش خبرنگار صنعت مالی ، تقسیم بندی کلی بازار سرمایه ای ایران از نظر شرایط شرکت ها به بازار های بورس اوراق بهادار و فرابورس طبقه بندی می شوند.

بازار سرمایه در واقع به انگلیسی Capital market به بازارهای مالی جهت خرید و فروش اوراق قرضه یا اوراق بهادار، با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید، گفته می‌شود.

بازار سرمایه واسطه ای است برای انتقال پس انداز نهاد های اقتصادی مانند شرکت ها و یا دولت ها به واحد های سرمایه گذاری ( حقیقی یا حقوقی ) است که به آن نیازمند اند.

بنابراین بازار سرمایه میان نهاد ها و واحد های پس انداز و سرمایه گذار ایجاد ارتباط میکند.

از سوی دیگر ساز و کار های موجود در این بازار با رشد حجم پس انداز و سرمایه گذاری ، رشد اقتصادی را سریع تر میکند.

بازار سرمایه یکی از زیرمجموعه‌های صنعت مالی است که به چند بخش مختلف از جمله بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم می‌‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه می‌توان به شفافیت اطلاعات، یکپارچه شدن بازار، تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری و… اشاره کرد. در این مقاله شما را با بازار سرمایه و زیرمجموعه‌های آن آشنا خواهیم کرد.

بازار مالی یا financial market

بازار مالی یا financial market، بازاری است که در آن دارایی‌های مختلفی معامله می‌شوند و اهمیت زیادی برای اقتصاد هر کشور دارد. می‌توان این‌گونه بیان کرد که وجود بازار مالی، فرایند مبادلات را برای تامین‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، خریداران و فروشندگان تسهیل می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی آن، شفافیت بالای اطلاعاتی است. در یک دسته بندی کلی، بازار مالی به دو بخش اصلی بازار سرمایه و بازار پول تقسیم بندی شده که در ادامه توضیحات کامل‌تری در مورد این بازارها دریافت می کنید.

بازار سرمایه جهت تامین مالی مخارج دولت

استفاده از بازار سرمایه جهت تامین مالی مخارج دولت جزء قدیمی ترین شیوه های مبادلات مالی است.

اقتصاد های مدرن

اعتماد دولت ها به بازار سرمایه در اکثر اقتصاد های مدرن مهم ارزیابی میشود به سبب انتشار اغلب اوراق بدهی از سوی دولت ها جهت تامین مالی مخارج خود و همچنین استقراض دولت غالبا حجم انبوهی از کل وجوه ارائه شده در بازار را از طریق وام دهندگان دریافت میکند.

در این بازار سرمایه گذار و سرمایه پذیر بیش از یکسال با یکدیگر در ارتباط اند و سرمایه پذیر مجبور به عودت وجوه نیست (بر عکس بازار پول).

بازار اولیه و ثانویه

بازار اولیه ( بازار تازه تاسیس ) : مکانی که اوراق بهادار جدید ( برای اولین بار به سرمایه گذاران ) به فروش رسیده و عرضه میشوند.

بازار ثانویه (بازار دوم) : مکانی که اوراق بهادار قبلی ( قبل از اینکه به سرمایه گذاران فروخته شوند ) معامله میشوند.

بازار سهام و اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه : هدف اصلی این بازار مهیا کردن ساز و کاری برای تامین سرمایه طولانی مدت دولت و بخش خصوصی است.

در گذشته بازار اوراق قرضه در انحصار دولت ایالات متحده آمریکا بوده این در حالی است که امروزه آمریکا تنها حدود 44 درصد بازار را در اختیار دارد.

تعبیر بازار اوراق قرضه معمولا به سبب حجم عظیم ، نقدینگی ، نبود ریسک اعتبار و نرخ های بهره به بازار اوراق قرضه دولتی واگذار میشود.

بازار سهام : یک شبکه آزاد از ( امکانات فیزیکی ، معاملات اقتصادی ) است که برای توافق قیمت سهام شرکت در آن معامله میشود.

دلیل فروش سهام از سوی شرکت ها جهت رشد کسب و کار خود و جمع آوری سرمایه میباشد.

افراد در شرایط نامساعد اقتصادی عموما پولشان را تبدیل به دارایی هایی همچون طلا ، مسکن میکنند این در حالی است که وقتی شرایط اقتصادی مساعد به وجود می آید افراد به سوی بازار سهام و سرمایه گذاری روی می آورند.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *