امروز: پنجشنبه, 22 شهریور , 1403

22 شهریور , 1403

اقتصاد ایران 28 مرداد 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
حیدری در گفت‌وگو با صنعت مالی:

بازار خودرو با طرح‌های پیش‌فروش آرام نمی‌گیرد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با شیوه کنونی پیش‌فروش خودرو هرگز قیمت‌ها در بازار تنظیم نخواهد شد، گفت: به نظر من گره صنعت خودروسازی در سیاست است نه در اقتصاد و برای باز کردن این گره باید به معنای واقعی کلمه واردات خودرو انجام شود، تحریم‌ها رفع شود و از قیمتگذاری دستوری فاصله بگیریم یا فرمول آن تغییر کند.

بازار خودرو

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با صنعت مالی، در نقد پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو گفت: همه وزرای صمت و نمایندگان مجلس می‌دانند که شیوه قیمتگذاری فعلی برای خودرو صحیح و کارآمد نیست. از آنجا که مردم به دنبال در امان نگاه داشتن دارایی‌هایشان از تورم هستند قطعاً در ثبت‌نام خودرو نام‌نویسی خواهند کرد تا ارزش حقیقی سرمایه حفظ شود.

وی افزود: هدف خودروسازان و دولت در پیش‌فروش خودرو، تنظیم‌گری است اما تا زمانی که واردات صورت نگیرد این تنظیم‌گری اتفاق نخواهد افتاد. هیچ‌یک از خودروسازان ذاتاً به دنبال افزایش قیمت خودرو نیستند ولی چون در کشور تورم وجود دارد و واردات خودرو انجام نمی‌شود روند افزایشی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

اغلب متقاضیان خودرو مصرف‌کننده هستند

حیدری با بیان اینکه تقاضا در بازار خودرو بسیار زیاد است و همه به دنبال خرید خودرو هستند، گفت: همه مردم که دلال و سوداگر نیستند؛ اغلب آنهایی که تقاضای ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش را دارند مصرف‌کننده هستند و برای مصرف شخصی ترجیح می‌دهند در این طرح‌ها ثبت‌نام کنند چون هم قیمت کمتر است و هم اینکه حاشیه سود بیشتری برایشان دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: خودروسازان ما به خاطر دخالت دولت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی شرایط مناسبی را ندارند و هزینه‌هایی که باید صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی شود صرف هزینه‌های دیگر شده و به همین خاطر خودروسازان ما از فناوری‌های روز بازمانده‌اند.

حیدری ادامه داد: وزیر فعلی صمت از اصلاح قیمت‌ها دفاع کرد و از آن سخن گفت ولی عده‌ای به او حمله کردند که چرا دست به اصلاح قیمت خودروهای داخلی زدید و یا زمانی آقای خاندوزی از فروش خودرو در بورس کالا حمایت کرد و معتقد بود سود حاصل از فروش خودرو در بورس به خودروسازان برسد ولی به خاطر مخالفت‌ها نهایتاً سه یا چهار بار خودرو در بورس به فروش رفت و در آخر هم دوباره به سازوکار معیوب قیمتگذاری دستوری روی آوردیم.

پیش‌فروش خودرو یا شرکت در لاتاری؟

وی با بیان اینکه با شیوه کنونی پیش‌فروش خودرو هرگز قیمت‌ها در بازار تنظیم نخواهد شد، گفت: به نظر من گره صنعت خودروسازی در سیاست است نه در اقتصاد و برای باز کردن این گره باید به معنای واقعی کلمه واردات خودرو انجام شود، تحریم‌ها رفع شود و از قیمتگذاری دستوری فاصله بگیریم یا فرمول آن تغییر کند و دولت در کار خودروسازان دخالت نداشته باشد و سهام خود را به فروش برساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: ثبت‌نام برای خرید خودرو به لاتاری تبدیل شده و هرکه در این لاتاری برنده شود، نفع برده و به سود خوبی دست پیدا می‌کند. تا زمانی که شرایط فعلی در صنعت خودروسازی حاکم است نباید انتظار بهبود شرایط را داشت و هیچگاه هم صف‌های خرید خودرو جمع‌آوری نمی‌شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *