امروز: پنجشنبه, 14 تیر , 1403

14 تیر , 1403

بورس 11 تیر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انواع نهاد های مالی بازار سرمایه + اینفوگرافی

بازار سرمایه دارای نهاد های مالی بسیاری است که با واسطه گری میان سرمایه دار و خریدار ارتباط برقرار کرده و برای سرمایه گذاری بهتر خریدار تلاش می کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، به سبب آسودگی شرایط معامله و سرمایه گذاری (در بورس) بازار سرمایه دارای نهادهای مالی بسیاری است که با واسطه گری میان سرمایه دار و خریدار ارتباط برقرار کرده و برای سرمایه گذاری بهتر خریدار تلاش می کنند.

می توان بررسی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، دریافت مدارک متقاضیان، تطابق شرایط متقاضیان با قوانین و ارتباط آنها با دیگر نهادهای مالی را بخشی از وظایف آنها شمرد.

از نهاد های مالی ساختار بازار سرمایه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

سبد گردان ها شرکت های متخصصی هستند که سرمایه گذاران منابع مالی خود را در اختیارشان می گزارند تا با مدریت و انتخاب درست سهام خریداری کنند.

شرکت های مشاوره سرمایه گذاری

شرکت های مشاوره سرمایه گذاری اشخاص حقوقی هستند که با کمک کردن و دادن اطلاعاتی احتمالی (با مجوز) مثل مقدار ریسک و سود و …. به افراد ( سرمایه گذاران ) و سپس قراردادی را برای حقوق این اشخاص ثبت میکنند که بخشی از سود سرمایه گذاران است.

موسسات رتبه بندی : وظیفه این موسسات بررسی احتمالات میباشد. به عنوان مثال بررسی اینکه شرکت مدنظر در زمان مشخص قادر به انجام چقدر و چه میزان از تعهداتش است. به این ترتیب میزان ریسک اعتباری شرکت ها و بازدهیشان را مشخص و اعلام میکنند و این همان چیزی است که بر تصیمات سرمایه گذاران و قانون گذاران و اعتبار دهندگان موثر است.

صندق های سرمایه گذاری : وظیفه سرمایه گذاری و تبدیل وجوه مشتری هایشان را به طلا و سهام و حق تقدم سهام و ارز و پروژه های ساختمانی دارند و افراد سرمایه گذار در سود و زیان با آنها شریک هستند.

شرکت های تامین سرمایه : اولین شرکت تامین سرمایه در ایران یعنی سرمایه امین از سال 1387 شروع به کار کرد فعالیت این شرکت ها انتشار اوراق بدهی است.

این شرکت ها (واسطه های مالی) در واقع با تامین سرمایه و… به جهت اجرای طرح ها و پروژه های شرکت ها به آنها کمک میکنند.

شرکت های پردازش اطلاعات مالی : این شرکت ها به منظور رساندن اخبار و مطالب به روز ، صحیح و جامع به وجود آمدند و اطلاعات و داده های موثر بر تصمیم سرمایه گذاران را ارائه میکنند.

هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری / شرکت های مادر تخصصی (هلدینگ) : شرکت های سرمایه گذاری در تلاش برای بهینه سازی سود و ریسک هستند و هلدینگ ها هم همچون شرکت های سرمایه گذاری سهام شرکت ها را در بر دارند البته تفاوت این دو شرکت در این است که شرکت های سرمایه گذاری در عملیات داخلی شرکت ها نیز نفش نداشته و بر خلاف هلدینگ ها ادعای مدیریتی ندارند و تنها به سود و زیان شرکت ها و تغیرات به وجود آمده در ارزش سهام هایشان توجه دارند و

این در حالی است که هلدینگ ها در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های شرکت زیر مجموعه خود دست دارند.

کارگزاران : این شرکت ها واسطه هایی از سوی بازار سرمایه اند که از مهم ترین وظایفشان میتوان به خرید و فروش سهام و اوراق پذیرفته شده در بورش اشاره نمود.

با توجه به رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار و به‌منظور همگامی با مأموریت و اهداف سازمانی، مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در خصوص نهادهای مالی تحت نظارت شامل شرکت‌های تأمین سرمایه، سرمایه‌گذاری، هلدینگ، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان، پردازش اطلاعات مالی، رتبه‌بندی و نهاد واسط دارای اهدافی به شرح زیر است:
حسن اقدام در خصوص صدور مجوز تأسیس و مجوز فعالیت‌های گوناگون نهادهای مالی؛
نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط در حوزه نهادهای مالی؛
پیشنهاد آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات لازم برای اجرای قانون؛
همکاری با سایر واحدهای سازمان در جهت نیل به اهداف سازمانی.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *