امروز: جمعه, 8 تیر , 1403

8 تیر , 1403

نفت و انرژی 04 تیر 1403 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش ۱۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران از میدان دانان

تولید نفت ایران با بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان روزانه بیش از ۱۱ هزار بشکه افزایش یافت.

به گزارش صنعت مالی، طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و حضور جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۳۵ میلیون دلار در استان ایلام اجرا و با حفاری ۱۱ حلقه چاه، ظرفیت فرآورش نفت خام کشور روزانه ۱۱ هزار بشکه اضافه و افزایش ظرفیت تولید میدان از ۸ هزار بشکه به ۱۹ هزار بشکه در روز هدف‌گذاری شده است.

خدمات فنی ژئوفیزیکی در مساحتی حدود ۵۰۰ کیلومترمربع، احداث یک دستگاه پکیج نمک‌زدایی با ظرفیت روزانه ۱۱ هزار بشکه و توسعه چندراهه دانان، احداث جاده‌های دسترسی به چاه‌ها و اجرای خط لوله ۶ اینچ به طول ۵۵ کیلومتر، در جریان این طرح انجام شده است. برای اجرای این طرح که به تصویب شورای اقتصاد نیز رسیده، برای ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم  اشتغال‌زایی شده است.

درآمد ۲۸۱ میلیون دلاری با بهره‌برداری از فاز ۲ میدان نفتی دانان

مهدی حیدری – مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این مراسم با اشاره به درآمد سالانه ۲۸۱ میلیون دلاری با بهره‌برداری از فاز ۲ میدان دانان گفت: با حفاری ۱۱ حلقه چاه جدید و احداث تسهیلات سرچاهی، تولید از میدان نفتی دانان در فاز دوم از روزانه ۸ هزار بشکه به ۱۹ هزار بشکه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت دانان در استان ایلام، با هدف افزایش بیش از ۱۱ هزار بشکه‌ای با حفاری ۱۱ حلقه چاه جدید و با سرمایه‌گذاری ۱۴۲ میلیون دلار هدف‌گذاری شد و میزان درآمدزایی روزانه آن معادل ۷۷۰ هزار دلار است که سالانه بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار خواهد شد، افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای شامل حفظ، نگهداشت و افزایش تولید با استفاده از دانش فنی و توان متخصصان، پیمانکاران و سازندگان قطعات و تجهیزات ساخت داخل است که در شرایط تحریم با اتکا به منابع و توانمندی‌های کشور اجرا شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ادامه داد: در این طرح برای ۷۰۰  نفر به‌صورت مستقیم و ۲۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است.

براساس این گزارش، در این پروژه، خدمات فنی ژئوفیزیکی شامل طراحی، جمع‌آوری، انجام مطالعات لرزه‌نگاری سه‌بعدی در مساحتی حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع، احداث یک دستگاه پکیج نمک‌زدایی با ظرفیت ۱۱ هزار بشکه در روز، توسعه چندراهه دانان، احداث جاده‌های دسترسی به چاه‌ها و اجرای خط لوله ۶ اینچ به طول ۵۵ کیلومتر لحاظ شده است.

میدان نفتی دانان در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دهلران در استان ایلام و ۸۰ کیلومتری شمال غربی اندیمشک قرار دارد و نفت استحصال‌شده از چاه‌های این میدان از طریق خطوط لوله به واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی دهلران انتقال می‌یابد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *