21 مهر , 1403

صنعت مالی در جیتکس
کد خبر : 30977
تیتر یک شنبه 21 مهر 1403 - 15:22 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با صنعت مالی:

اصلاح نرخ دلار نیمایی به نفع شرکت‌های بورسی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اصلاح نرخ دلار نیمایی به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود، اظهار کرد: از آنجا که دولت چهاردهم به دنبال کاهش تعداد ارزهای چندنرخی است؛ افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند به اجرایی شدن این سیاست کمک کند؛ هر چقدر بتوانیم به سمت تک‌نرخی شدن ارز پیش برویم به همان اندازه ثبات در بازار ارز گسترش پیدا خواهد کرد و به تبع آن شرکت‌های بورسی به موفقیت و سودسازی نزدیک‌ترمی‌شوند.

دلار نیمایی

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گف‌وگو با صنعت مالی، درباره راهکارهای رونق شرکت‌های بورسی اظهار کرد: یکی از شروط اصلی رونق شرکت‌های بورسی آن است که سیاست‌های ارزی اصلاح شود؛ به عبارت بهتر چند نرخی بودن ارز موجب تبعیض میان تولیدکنندگان و واردکنندگان خواهد شد و از قبال این تبعیض عده‌ای متضرر و عده‌ای دیگر منتفع خواهند شد.

وی افزود: در بودجه 1404 باید سیاست‌های ارزی اصلاح شوند و دولت برای ساماندهی بازار ارز تدابیر ویژه‌ای اندیشه کند. متأسفانه نابسامانی در بازار ارز سبب شده تا تولیدکنندگان و شرکت‌های بورسی در تهیه مواد خام و اولیه با مشکل مواجه شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعهدات ارزی که بر دوش شرکت‌های بورسی گذاشته شده، شرایط برای آنها سخت کرده است؛ گفت: درست است که بازگشت ارز حاصل از صادرات امری لازم و ضروری است ولی باید در نظر داشت تحت فشار قرار دادن شرکت‌های بورسی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات انگیزه آنها را کاهش می‌دهد و امکان دارد نتوانند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشند. وقتی تعهدات ارزی کاهش پیدا کند، شرکت‌ها انگیزه تولید و صادرات خواهند داشت زیرا تحت فشار قرار ندارند البته باید این اقدام به صورت کارشناسی پیش برود و تمام اقتضائات را در نظر داشت.

ارتباط اصلاح نرخ دلار نیمایی با توانمندسازی شرکت‌های بورسی

بائوج لاهوتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اصلاح نرخ دلار نیمایی را امری لازم و ضروری دانست که به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود، اظهار کرد: از آنجا که دولت چهاردهم به دنبال کاهش تعداد ارزهای چندنرخی است؛ افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند به اجرایی شدن این سیاست کمک کند. هر چقدر بتوانیم به سمت تک‌نرخی شدن ارز پیش برویم به همان اندازه ثبات در بازار ارز گسترش پیدا خواهد کرد و به تبع آن شرکت‌های بورسی به موفقیت و سودسازی نزدیک‌ترمی‌شوند.

وی سرمایه‌گذاری و توجه به بازار سرمایه را پیش‌شرط توسعه اقتصادی کشور دانست و در این باره گفت: اگر اصلاحات اساسی در بودجه صورت گیرد و برای ساماندهی بازار ارز چاره‌ای اندیشیده شود و توان رقابتی و تولیدی شرکت‌ها افزایش پیدا کند؛ امید می‌رود سال آینده سال خوبی برای بورس باشد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: از گذشته تا به امروز فعالیت در بورس جذاب بوده و این بازار نسبت به دیگر بازارها سودآوری قابل توجهی داشته است. به هر حال ذات بورس با نوسانات گره خورده ولی هرچقدر شرکت‌ها سودساز شوند، میزان افزایش سرمایه و سود تقسمی میان سهامداران افزایش پیدا خواهد کرد و به تبع آن پس از مدتی سهامداران هم از افزایش قیمت سهام و هم از سود نقدی و افزایش سرمایه نقش خواهند برد.

 بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *