6 آبان , 1403

کد خبر : 32273
اقتصاد ایران یکشنبه 6 آبان 1403 - 14:59 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
امجدیور در گفت‌وگو با صنعت مالی مطرح کرد:

ارز بریکس؛ ابزاری برای به چالش کشیدن هژمونی دلار

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ابتکار تشکیل ارز واحد میان کشورهای عضو بریکس منجر به کاهش هژمونی دلار در جهان خواهد شد، البته صرف تشکیل ارز واحد منجر به تحقق این مهم نمی‌شود بلکه باید یک سیستمی مانند سوئیفت راه‌اندازی شود که کشورهای عضو و غیرعضو بتوانند به راحتی تبادلات مالی را انجام دهند.

ارز بریکس

مسعود امجدی‌پور، اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با صنعت مالی، درباره تأثیرات ایجاد ارز واحد بریکس در کاهش هژمونی دلار در جهان گفت: ابتکار تشکیل ارز واحد میان کشورهای عضو بریکس منجر به کاهش هژمونی دلار در جهان خواهد شد، البته صرف تشکیل ارز واحد منجر به تحقق این مهم نمی‌شود بلکه باید یک سیستمی مانند سوئیفت راه‌اندازی شود که کشورهای عضو و غیرعضو بتوانند به راحتی تبادلات مالی را انجام دهند ولی اگر این سیستم وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار اثرگذاری حداکثری از ارز بریکس را داشت.

وی افزود: کشورهای قوی در بریکس عضویت دارند که هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اقتصادی در دنیا اثرگذار هستند و لذا هرچقدر درهم‌تنیدگی اقتصادی میان اعضا گسترش پیدا کند قطعاً نظم حاکم در نظام بین‌الملل که نظم آمریکایی و غربی است را به چالش خواهد کشید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بریکس می‌تواند به یک اتحاد قوی در دنیا تبدیل شود، گفت: برخی از کشورهای عضو بریکس تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارند و برای بی‌اثر ساختن این تحریم‌ها به شدت نیازمند بهره‌برداری از ظرفیت‌های بریکس هستند و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت با وحدت رویه میان اعضاء، هدفگذاری واحد و عزم جدی به آرامی و در بلندمدت به سمت کاهش هژمونی دلار و تنوع‌بخشی به سبد ارزی کشورهای عضو رفت.

امجدی‌پور تأکید کرد: بریکس از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به یک اتحادیه موفق برخوردار است ولی به شرط آنکه فهم واحد میان همه کشورهای عضو وجود داشته باشد و بتوان میان روابط اقتصادی با غرب و شرق توازن ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه همه کشورهای دنیا به دنبال منافع اقتصادی خود هستند و روابطشان را با یکدیگر بر این اساس تنظیم می‌کنند، گفت: منافع اقتصادی بریکس باید برای همه کشورها مسجل شود و اگر قرار باشد اهداف تشکیل این اتحادیه و ارز بریکس در حد شعار باقی بماند قطعاً جذابیت خود را از دست خواهد داد.

اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت چهاردهم با اتکا به اسناد بالادستی مانند اقتصاد مقاومتی می‌تواند طوری در بریکس بازیگری کند که هم منافع اقتصادی خود را تأمین سازد و هم اینکه به یک عضو مؤثر در بریکس تبدیل شود و از سوی دیگر از این طریق میان روابطش با غرب و شرق توازن به وجود آورد.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا ظرفیت‌های اقتصادی بریکس و ارز واحد آن به همه کشورها معرفی شود، گفت: روابط اقتصادی قوی میان کشورهای عضو، گسترش تجارت میان آنها و اثبات اثرگذاری مثبت اقتصادی سبب خواهد شد تا دیگر کشورها جذب این اتحادیه شوند البته همانطورکه گفتم باید سیستم جابجایی پول و ارز دورن این اتحادیه به وجود آید تا جایگزین سوئیفت شود و دردسرهای آن را برای کشورهای تحریم‌شده از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

بریکس،سازمانی برای مقابله با سلطه غرب بر سیاست و اقتصاد دنیا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *