امروز: شنبه, 16 تیر , 1403

16 تیر , 1403

تیتر دوم 28 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا نفت در مسیر رشد است؟

به گزارش صنعت مالی ، قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با 61 سنت یا 0.74 درصد افزایش، به 83.47 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 1.16 دلار یا 1.49 درصد افزایش یافت و به 79.19 دلار رسید. قرارداد آوریل با 87 سنت افزایش، به 78.46 دلار رسید. افزون بر آن، در طی هفته، شاخص ایالات متحده حدود 3 درصد و نفت برنت بیش از 1 درصد افزایش یافتند.

گفتنی است تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش تقاضا را خنثی کرد؛ گذشته از آن، پرواضح است که خطر فزاینده‌ی درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تاکنون از بهای نفت خام حمایت کرده است.

پس از اعلام پرتاب ده‌ها راکت در شهرکی در شمال اسرائیل که به منزله‌ی مرگبارترین روز برای غیرنظامیان لبنانی در چهار ماه درگیری‌های مرزی بود، جیوانی استاونوو، تحلیلگر UBS واکنش بازار نفت را به اخبار خاورمیانه، متوسط ارزیابی کرد و افزود: «بازار نفت همچنان روی روال خود در فعالیت است و اختلال چندانی وجود ندارد.»

بازارهای نفت

مقامات همچنین پس از حمله‌ی هواپیماهای جنگی به رفح، آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در این منطقه، از محاصره‌ی بزرگترین بیمارستان فعال غزه در جنگ رژیم صهیونیستی با گروه اسلامگرای حماس خبر دادند.

گذشته از آن، پس از اصابت موشکی که از یمن به نفتکش هندی حامل نفت خام اصابت کرد، تهدیدها همچنان در دریای سرخ ادامه یافت.

روز پنج‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی، ضمن کاهش پیش‌بینی رشد سال 2024 خود، اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت به سمت نزول می‌رود. به علاوه، این آژانس انتظار دارد رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2024، به 1.22 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که تقریباً نیمی از رشد سال گذشته است و بخشی از آن با وجود کاهش شدید مصرف چین روی داده است. این آژانس پیش از این، رشد تقاضا در سال 2024 را 1.24 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود.

در کنار این‌ها، سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) انتظار دارد میزان مصرف نفت در دو دهه‌ی آینده، افزایش یابد.

اوپک پلاس

و اما بنا به اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در روز جمعه، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته نسبت به کاهش تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی برای دومین بار در سه هفته‌ی گذشته، اقدام کردند.

در چشم‌انداز داده‌ها، در بحبوحه‌ی افزایش شدید هزینه‌های خدمات، قیمت‌های تولیدکننده‌ی ایالات متحده در ماه ژانویه بیش از حد انتظار افزایش یافت که می‌تواند نگرانی‌های تورمی را تشدید کند.

با این حال، رکود در خرده‌فروشی این امیدواری را ایجاد کرد که فدرال رزرو به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز می‌کند که البته این امر می‌تواند حامی تقاضای نفت باشد.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس ان‌اس تردینگ (NS Trading)، یکی از واحدهای اوراق بهادار نیسان، با اشاره به تعدیل موقعیت سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی تعطیلات آخر هفته‌ی طولانی در ایالات متحده، خاطرنشان کردند که امید به کاهش نرخ بهره ایالات متحده در روز پنج‌شنبه، حمایت‌هایی را ارائه داد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *