امروز: پنجشنبه, 7 تیر , 1403

7 تیر , 1403

بانک، بیمه و بورس 23 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا طلا به زیر 2000 دلار برمی‌گردد؟

به گزارش صنعت مالی، طلا (XAU/USD) هفته‌ی جدید را با روند کاهشی آغاز کرد و نوساناتی را طی جلسه‌ی آسیایی در یک محدوده‌ی معاملاتی باریک، درست بالاتر از سطح 2020 دلار رقم زد.

گفتنی است برخی داده‌های کلان خوش‌بینانه‌ی ایالات متحده و همچنین اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی چندین مقام فدرال رزرو که منجر به افزایش اخیر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده شد، همراه با لحن ریسک به طور کلی مثبت، نقش یک باد مخالف را برای فلز گرانبهای امن ایفاء می‌کند.

با این حال، با توجه به کاهش ارزش دلار آمریکا (USD)، که به نفع کالاهای دلاری است، روند نزولی کاهش یافته است.

افزون بر آن، در سایه‌ی عدم اطمینان در مورد زمان‌بندی احتمالی و سرعت کاهش نرخ‌های فدرال رزرو در سال 2024، به نظر می‌رسد معامله‌گران موضع احتیاط را ترجیح دهند و تمایلی به انجام شرط‌بندی‌های جهت‌دار تهاجمی ندارند.

در کنار این، گزارش کلیدی CPI ایالات متحده ممکن است نشانه‌هایی را در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو ارائه دهد که نه‌تنها به نوبه‌ی خود، بر میزان تقاضای دلار می‌افزاید، بلکه انگیزه‌ی معناداری برای طلای بدون بازده نیز ایجاد می‌کند. گذشته از آن، با توجه به ریسک داده‌های کلیدی، کاهش نگرانی‌ها در مورد تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ممکن است مانع از هرگونه تلاش برای بازیابی طلا XAU/USD شود.

رویدادهای کلیدی پیرامون طلا

با مروری بر رویدادها پیرامون طلا می‌توان به وضوح دید که پذیرش فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو  به لطف اقتصاد همچنان انعطاف‌پذیر ایالات متحده، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد، به عنوان باد مخالفی برای طلای غیربازده عمل می‌کند.

علاوه بر این، اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی اخیر تعداد زیادی از اعضای بانفوذ FOMC، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا از میزان انتظارات خود برای کاهش زودهنگام و شدید نرخ بهره در سال جاری بکاهند.

لوری لوگان، رئیس بانک فدرال رزرو دالاس، روز جمعه با اشاره به اینکه هیچ فوریتی برای کاهش نرخ‌ها وجود ندارد، تصریح کرد که به شواهد بیشتری در مورد تورم نیاز دارد تا تأیید کند که این پیشرفت پایدار است.

کاهش نرخ بهره

از سوی دیگر، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا نیز با اشاره به اینکه تورم برای مدت طولانی بسیار بالا بوده و هنوز راهی گریزی از سیاست‌های سختگیرانه وجود ندارد، این رویدادها را به عنوان محرکی تلقی کرد که ایالات متحده را در مسیر فعالیت اقتصادی پیش از همه‌گیری قرار می‌دهد.

در چشم‌انداز داده‌ها، بازنگری‌های سالانه‌ی منتشرشده توسط وزارت کار در روز جمعه حاکی از آن بود که افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده ایالات متحده اندکی بیشتر از گزارش قبلی در ماه‌های اکتبر و نوامبر بوده است.

با این حال، در سایه‌ی عدم اطمینان در مورد زمان‌بندی و سرعت کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری، دلار آمریکا برای به دست آوردن هر گونه کشش معناداری تلاش می‌کند.

با این وجود، معامله‌گران همچنان ترجیح می‌دهند در حاشیه منتظر بمانند و پیش از تصمیم‌گیری برای شرط‌بندی جهت‌دار، نگاه خود را به آخرین ارقام تورم مصرف کننده ایالات متحده در روز سه شنبه بدوزند تا سرنخ‌هایی را در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به دست آورند.

به علاوه، حجم معاملات نسبتاً محدود به دلیل تعطیلات ژاپن و چین نیز بیشتر به کاهش قیمت محدود‌شده در اولین روز هفته‌ی جدید کمک می‌کند.

و اما از منظر رویدادهای کلیدی ژئوپلیتیک، با اعلام روز دوشنبه‌ی ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر پایان‌دادن به یک سری حملات در جنوب غزه، از میزان نگرانی‌ها در مورد گسترش درگیری اسرائیل و فلسطین در سراسر خاورمیانه کاسته شد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

طلا باید به زیر مرز روانی 2000 دلار برسد تا خرس‌ها بتوانند کنترل کوتاه‌مدت خود را در دست بگیرند.

نوسانات طلا

از منظر تکنیکال، کف نوسانی هفته‌ی گذشته، در حدود منطقه 2015 دلار، قبل از رسیدن به علامت روانی 2000 دلار، احتمالاً از روند نزولی فوری محافظت می‌کند. با توجه به اینکه نوسانگرها در نمودار روزانه دوباره کشش منفی را به دست آورده‌اند، شکست متقاعدکننده زیر این سطح به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی تلقی می‌شود و راه را برای ضررهای عمیق‌تر هموار می‌کند.

به علاوه، قیمت طلا پیش از سقوط به SMA بسیار مهم 200 روزه، نزدیک به منطقه 1966-1965 دلار، ممکن است به سمت میانگین متحرک 100 روزه (SMA) که در حال حاضر در حدود منطقه 1988 دلاری است بشتابد.

از سوی دیگر، SMA 50 روزه، در حدود 2033 دلار، می‌تواند به عنوان یک مانع فوری در برابر سقف نوسانی هفته‌ی گذشته، نزدیک به منطقه 2044 الی 2045 دلار عمل کند. به دنبال آن منطقه‌ی 2065 دلاری یا اوج ماهانه قرار می‌گیرد که اگر به طور قاطع پاک شود، چشم‌انداز منفی کوتاه‌مدت را نفی خواهد کرد.

پس از آن، قیمت طلا ممکن است حرکت مثبت به سمت آزمایش مجدد قله از ابتدای سال تاکنون، نزدیک به 2,078-2,079 دلار را که در ژانویه لمس شد، تسریع بخشد. ناگفته نماند که حرکت صعودی بعدی این پتانسیل را دارد که سطح قیمت طلا XAU/USD را تا مرز 2100 دلار در مسیر رسیدن به مانع مرتبط بعدی در نزدیکی منطقه 2120 دلار امتداد دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *