7 مهر , 1403

تیتر دوم 28 بهمن 1402 زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا رشد قیمت طلا در پیش است؟

به گزارش صنعت مالی ، قیمت طلا برای دومین روز متوالی، افزایش یافت و به 2015 دلار یا بالاترین حد سه روزه رسید.

روند رشد طلا علیرغم افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا اتفاق افتاد؛ گذشته از آن، داده‌های اقتصادی ایالات متحده حاکی از آن بوده که تورم در سطحی فراتر از انتظار است؛ البته مقامات فدرال رزرو با اینکه در را برای تسهیل سیاست پولی باز گذاشته‌اند، اما همچنان در مسیر ارزیابی داده‌ها بر لزوم صبر تأکید کردند.

داده‌های ایالات متحده از وزارت کار ایالات متحده حاکی از آن بود که قیمت‌های پرداخت‌شده توسط تولیدکنندگان، فراتر از برآوردها افزایش یافته است که به وضوح بیان می‌کند که فدرال رزرو ایالات متحده هنوز برای مهار تورم باید کاری انجام دهد. به علاوه، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ژانویه به 0.9 درصد رسید که بالاتر از برآوردها بود، اما نتوانست به 1 درصد ماه دسامبر برسد.

و اما شاخص اصلی تولید با جهش 2 درصدی مواجه شد که رقمی فراتر از اجماع و داده‌های ماه قبل بود.

در عین حال، داده‌های مسکن ایالات متحده که از 1.562 میلیون به 1.331 میلیون رسید، به کاهش 14.8 درصدی شدید شروع مسکن اشاره داشت، در حالی که مجوزهای ساختمانی 1.5- درصد کاهش یافت.

علاوه بر آن، اولین نظرسنجی احساسات مصرف‌کننده توسط دانشگاه میشیگان (UoM) حاکی از آن بود که آمریکایی‌ها نسبت به شرایط اقتصادی خوشبین هستند.

گفتنی است این شاخص از 79.0 به 79.6 بهبود یافت، در حالی که انتظارات تورمی در مقیاس سالانه به 3٪ رسید که البته برای یک دوره‌ی پنج ساله، در سطح 2.9٪ و بدون تغییر بود.

با وجود اینکه بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، یعنی اوراق 10 ساله، 6 واحد پایه افزایش یافت و به 4.29 درصد رسید و نتوانست پشتوانه‌ی دلار آمریکا باشد، نرخ اوراق بدون بازده به سطوح بالاتر رفت.

طلا و دلار

در حوزه‌ی رویدادهای کلیدی، اظهارات مقامات فدرال رزرو، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا و مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، در رأس آنها قرار گرفت. بوستیک تصریح کرد که هنوز برای دست‌زدن به هر اقدامی زود است و همچنین بر وجود دو کاهش نرخ تأکید کرد که اگر داده‌ها آن را توجیه کند، می‌توان در فصل تابستان در مورد آن اقدام کرد. در کنار او، دالی به اقدامات زیادی اشاره کرد که مقامات در صدد انجام آن هستند و افزود: «لازم است که ما در برابر وسوسه‌ی اقدام سریع، در مواقعی که به صبر نیاز است مقاومت کنیم و آماده باشیم تا به پیشرفت اقتصاد به چابکی پاسخ دهیم.»

هر دو مقام فدرال رزرو، گرچه روند نزولی تورم را تأیید کردند، اما ابراز داشتند که در مورد جدول زمانی شروع سیاست‌های کاهشی، محتاط هستند.

با توجه به شرایط بنیادین، طلا همچنان نسبت به دورنمای اقتصادی ایالات متحده، دستخوش طوفان خواهد بود. گفتنی است اگر تورم افزایش یابد، می‌تواند جرقه‌ای برای جهش در بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده باشد، از این رو، کاهش بیشتر طلا XAU/USD موضوعی قابل پیش‌بینی است.

در مقابل، اگر تورم به مسیر خود برای رسیدن به هدف 2 درصدی فدرال رزرو ادامه دهد، می‌تواند راه را برای کاهش نرخ بهره باز کند که بر جذابیت دلار تأثیر می‌گذارد. این بدان معنی است که برآورد قیمت طلا XAU/USD صعودی خواهد بود.

چشم‌انداز تکنیکال و تحلیل قیمت طلا XAU/USD

قیمت طلا با وجود اینکه کمی بهبود یافته است، هفته را با کاهش به پایان خواهد رساند. با توجه به میانگین‌های متحرک روزانه (DMA)، طلا (XAU) به سمت بالا حرکت می‌کند، البته از زمانی که در 28 دسامبر به 2088 دلار رسید، روندهای متوالی از اوج و فرودهای پایین‌تر را نشان داده است و در را برای نزول‌های بیشتر باز می‌کند.

اگر طلا XAU/USD یک بستن روزانه، کمتر از 2000 دلار را ثبت کند، می‌تواند پشتوانه‌ی نزولی به 100-DMA را در 1996.10 دلار و به دنبال آن، پایین‌ترین قیمت 13 دسامبر 1973.13 دلار باشد. رد دومی، 200-DMA را در 1965.46 دلار آشکار می‌کند. ناگفته نماند در روند صعودی، اولین مقاومت در 50-DMA در 2031.98 دلار ظاهر شد.

نمودار قیمت طلا

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *