انس طلا
3,685 دلار
%0.07+ (2 دلار)
1404/06/29 01:53
طلای 18 عیار
8,741,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
طلای 24 عیار
11,654,600 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
طلای آب‌شده نقدی
37,852,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه یک گرمی
15,100,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
ربع سکه
27,200,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
نیم سکه
48,400,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه امامی
93,790,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه بهار آزادی
87,105,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00

29 شهریور , 1404

انس طلا
3,685 دلار
%0.07+ (2 دلار)
1404/06/29 01:53
طلای 18 عیار
8,741,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
طلای 24 عیار
11,654,600 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
طلای آب‌شده نقدی
37,852,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه یک گرمی
15,100,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
ربع سکه
27,200,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
نیم سکه
48,400,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه امامی
93,790,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
سکه بهار آزادی
87,105,000 تومان
%0.00 (0 تومان)
1404/06/28 00:00
کد خبر : 67583
تیتر دوم شنبه 29 شهریور 1404 - 1:59 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پیش بینی بازار خودرو برای هفته اول مهر 1404

نوسانات تعرفه واردات خودرو و تصمیمات ناگهانی دولت و مجلس، بازار خودرو ایران را با افزایش قیمت، رکود و ابهام شدید مواجه کرده است. این بی‌ثباتی نه تنها خودتحریمی داخلی ایجاد کرده بلکه تولید و عرضه خودرو را نیز دچار اختلال کرده است.

به گزارش صنعت مالی، رفت و برگشت‌های مکرر تعرفه واردات خودرو میان دولت و مجلس، طی ماه‌های اخیر بازار خودرو ایران را با نوسان و ابهام شدید مواجه کرده است.

کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که این بی‌ثباتی و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی، علاوه بر افزایش قیمت‌ها و ایجاد رکود در بازار، به نوعی خودتحریمی داخلی نیز منجر شده و روند تولید خودرو و عرضه خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

رفت و برگشت‌های تعرفه‌ای در بازار خودرو

به نقل از تجارت نیوز؛ مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی، توضیح داد که در ماه‌های اخیر، بازار خودرو ایران تحت تاثیر رفت و برگشت‌های مکرر تعرفه میان دولت و مجلس قرار گرفته است.

او اشاره کرد که از حدود سه ماه پیش، دولت در حالی که درگیر مسائل کلان اقتصادی و اجتماعی بود، تصمیم به تغییر تعرفه واردات خودرو گرفت.

این تصمیم به‌طور ناگهانی و بدون پیش‌نیازهای لازم اتخاذ شد و در قالب طرح پلکانی تعرفه‌ها به اجرا گذاشته شد.

در همین راستا، ابلاغیه‌هایی به نهادهای مرتبط ارسال شد که با واکنش‌ها و مخالفت‌های مجلس به‌ویژه تاکید بر مصوبه سال ۱۴۰۴ مواجه شد.

این مصوبه بر اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی تاکید داشته و در تقابل با نگاه دولت برای اجرای تعرفه پلکانی قرار گرفته است.

تأثیر تعرفه‌های پلکانی و ثابت بر بازار خودرو

فرزانه ادامه داد که تعرفه پلکانی دولت واردکنندگان خودرو را به سمت واردات خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی سوق می‌دهد.

این رویکرد به دلیل درآمد بیشتری که از این خودروها برای دولت به دست می‌آید مورد توجه واقع شده است.

در مقابل، سیاست تعرفه ثابت ۱۰۰ درصدی مجلس افزایش قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی به همراه خواهد داشت و فشار مالی بیشتری بر مصرف‌کنندگان وارد خواهد کرد.

ابهام و رکود در بازار خودرو

فرزانه افزود که این اختلافات موجب شده بازار خودرو در وضعیت بلاتکلیفی قرار گیرد.

بازار خودرو که پیش از این نیز با رکود تورمی روبه‌رو بوده، اکنون تحت تاثیر این تصمیمات، ریسک‌های اقتصادی مضاعفی را تجربه می‌کند.

همین موضوع باعث شده است که در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری وارد فعالیت‌های مرتبط شوند و تصمیم‌گیری‌های شفافی نیز از سوی مصرف‌کنندگان صورت نگیرد.

کاهش تولید خودرو و زیان انباشته

علاوه بر چالش‌های واردات، فرزانه به وضعیت خودروسازان داخلی نیز اشاره کرد.

او گفت که زیان‌های انباشته و بدهی‌های سنگین شرکت‌های خودروساز، فشار زیادی بر کل زنجیره تامین وارد کرده است.

بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها به قطعه‌سازان اختصاص دارد و همین موضوع موجب کاهش تولید خودرو شده است.

بر اساس آمار موجود، تولید خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ کاهش قابل توجهی داشته است.

موضوع تأثیر بر بازار خودرو

تعرفه واردات پلکانی سوق دادن واردکنندگان به سمت خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی

تعرفه ثابت ۱۰۰ درصدی افزایش قیمت خودروهای وارداتی

زیان انباشته خودروسازان کاهش چشم‌گیر تولید خودرو

اعمال تصمیمات ناگهانی ایجاد بلاتکلیفی و خودتحریمی داخلی

چالش تصمیمات غیرکارشناسی

فرزانه تأکید کرد که یکی از موانع توسعه بازار خودرو و ثبات آن، اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی در داخل کشور است.

این تصمیمات نه تنها به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند، بلکه فضای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را محدود می‌کند و مشکلات بازار خودرو را تشدید می‌کند.

او خاطرنشان کرد: لازم است سیاست‌گذاران به جای تغییرات ناگهانی و غیرمنطقی، رویکردی مبتنی بر ثبات و حمایت از مصرف‌کنندگان اتخاذ کنند.

تنها در این صورت است که بازار خودرو ایران می‌تواند فضای پیش‌بینی‌پذیر و پایدار را تجربه کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *