به گزارش خبرنگار اقتصادی صنعت مالی، FMC 511 یکی از سدانهای کوچک کلاس B بازار ایران است که توسط گروه خودروسازی فردا موتورز و بهصورت مونتاژی عرضه میشود. این خودرو که در اصل متعلق به شرکت چینی چانگان بوده و در بازارهای جهانی با نام چانگان آلسوین (Alsvin) شناخته میشود، طی قراردادی به تاکسیرانی واگذار شده و قرار است که تاکسی جدید شهر تهران باشد.
در این گزارش، نگاهی جامع به طراحی، مشخصات فنی و امکانات این سدان اقتصادی خواهیم داشت.
پیشینه و معرفی
نخستین بار در سال ۱۴۰۰، فردا موتورز نسخه مونتاژی چانگان آلسوین را با نام FMC 511 وارد بازار ایران کرد. این خودرو که نسل سوم آلسوین به شمار میرود، نخستینبار در نمایشگاه خودروی پکن سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در کشورهای مختلفی چون چین، پاکستان و ایران به تولید رسیده است.
طراحی بدنه: ساده، اما متناسب با کاربری
طراحی ظاهری فردا ۵۱۱ بیشباهت به هیوندای اکسنت نیست. در نمای جلو و عقب خودرو، ترکیبی از خطوط ملایم و زوایای تند دیده میشود که تلاش دارد تا چهرهای امروزی به آن ببخشد، هرچند هیجان خاصی در آن به چشم نمیخورد.
در نمای جانبی، خطوط برجسته بدنه و کاپوت، به کاهش یکنواختی ظاهر خودرو کمک کرده و آن را تا حدی خوشتراشتر جلوه دادهاند. با وجود طراحی ساده و محافظهکارانه، میتوان گفت فرم کلی بدنه برای مخاطب هدف این خودرو (خانوادهها با توان مالی متوسط) مناسب و پذیرفتنی است.
مشخصات فنی: ساده اما کاربردی
در قلب فردا ۵۱۱، یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با تنفس طبیعی قرار گرفته که توان تولید ۱۰۶ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. انتقال قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته دوکلاچهتر (W-DCT) به چرخهای جلو انجام میشود؛ ترکیبی کمتر رایج برای خودروهای تنفس طبیعی در این کلاس.
با وزنی حدود ۱۱۱۵ کیلوگرم، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک سدان شهری رقمی قابل قبول محسوب میشود. باک سوخت ۴۰ لیتری ممکن است کوچک به نظر برسد، اما با توجه به مصرف مناسب، نیاز به سوختگیری مکرر نخواهد بود.
سیستم تعلیق و پایداری
فردا ۵۱۱ به سامانه تعلیق جلو مکفرسون و عقب تویست بیم یکپارچه مجهز است که ترکیبی رایج در خودروهای اقتصادی بهشمار میرود. هرچند نباید از این خودرو انتظار سواری اسپرت داشت، اما هندلینگ آن در شرایط رانندگی شهری قابل قبول ارزیابی میشود.
طراحی داخلی و کابین
در داخل کابین، طراحی داشبورد با ساختاری نامتقارن خودنمایی میکند؛ ترکیبی از خطوط ساده و المانهای نسبتاً مدرن مانند نمایشگر ایستاده مرکزی، فرمان D-کات، و دریچههای دایرهای تهویه، حس و حالی نیمهاسپرت به فضا بخشیدهاند.
مواد استفادهشده در کابین عمدتاً از جنس پلاستیک خشک است، اما روکش چرمی مصنوعی در تکیهگاههای در، حس راحتی بیشتری به سرنشینان القا میکند. صندلیها نیز با طراحی ارگونومیک و پوشش چرمی-پارچهای، در سطح متوسطی از کیفیت قرار دارند.
فضای داخلی خودرو برای چهار سرنشین بزرگسال با قد متعارف مناسب ارزیابی میشود و در ردیف عقب، محدودیت خاصی احساس نمیشود.
تجهیزات رفاهی و ایمنی
هرچند برخی تجهیزات کاربردی مانند کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در این خودرو دیده نمیشود، اما فردا ۵۱۱ از امکاناتی نظیر: نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، فرمان برقی، سانروف، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، دو کیسه هوا، تهویه دیجیتال نیمهخودکار، رینگهای آلومینیومی، سنسور نور و باد تایر بهرهمند است که در مجموع، سطح رضایت کاربران را تا حدی تأمین میکند.
مزایا و معایب
مزایا:
مصرف سوخت اقتصادی
کیفیت مونتاژ قابل قبول
عملکرد پایدار در رانندگی شهری
معایب:
نبود برخی تجهیزات کلیدی مانند کروز کنترل، ترمز دیسکی عقب
فضای کمتر کابین نسبت به رقبا
قیمت و رقبا
در تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۴، قیمت کارخانهای فردا ۵۱۱ حدود ۱.۱ میلیارد تومان و قیمت بازار آن در حدود ۱.۰۴۵ میلیارد تومان برآورد میشود. این قیمت، آن را در رده قیمتی خودروهایی مانند شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک و جک J4 قرار میدهد.
در ادامه ویدیو بررسی این خودرو تقدیم مخاطبان ارجمند صنعت مالی شده است: