شورای عالی اداری مصوب کرد وظیفه تنظیمگری و نظارت بر بازار زمین و مسکن از سازمان ملی زمین و مسکن منتزع و به ستاد وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.
به گزارش صنعت مالی، محمدرضا عارف، معاوناول رئیسجمهور مصوبه شورای عالی اداری در خصوص اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی را به این وزارتخانه، سازمانهای اداری و استخدامی و برنامه و بودجه و وزارتخانههای اقتصاد و کشور ابلاغ کرد.
مطابق این مصوبه مأموریت وزارت راه و شهرسازی شامل:
تنظیمگری، برنامهریزی و ساماندهی فضایی به منظور توسعه کالبدی – کارکردی زیرساختهای حمل و نقل مسکن و سکونتگاههای شهری و روستایی با رویکرد توسعه پایدار عدالت فضای زیستی و حکمرانی توزیعشده برای ارتقای کیفیت زندگی، تابآوری و بهرهوری سرزمینی است.
همچنین در این مصوبه ۵۲ وظیفه اساسی برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که برخی از مهمترین آنها شامل:
– شناسایی ظرفیتها و محدودیتها و تعیین حدود و ابعاد توسعه و ظرفیت شهرها، شهرکها و روستاهای فعلی و آینده
– برنامهریزی برای مدیریت زمین و توسعه شهری، منطقهای و روستایی
– نظارت بر بازار زمین و مسکن و تدوین راهبردهای تنظیم عرضه و تقاضا در چارچوب سیاستها و قوانین
– اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی و املاک دولتی و مَوات واقع در محدوده و حریم شهرها، شهرهای جدید و شهرکها
– نظارت بر عملکرد سازمان نظام مهندسی و ارکان آن
– تدوین شرایط تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن
– تمهید شرایط برای تأسیس و توسعه صندوقهای سرمایهگذاری برای تأمین مالی ساخت و اجاره واحدهای مسکونی
– تدوین و بهروزآوری طرح جامع حمل و نقل و برنامهریزی برای اجرای آن
– شناسایی گذرراههای حمل و نقل بینالمللی و پیشنهاد نحوه پیوند راهها به یکدیگر به مراجع ذیربط و راهبری اقدام در این رابطه
– ایجاد، نگهداری، بهسازی و توسعه شبکه راهها و مدیریت حمل و نقل برونشهری جادهای، ریلی، دریایی و هوایی تحت برنامهریزی و نظارت وزارت راه و شهرسازی
– برنامهریزی و راهبری امور توسعه لجستیک غیر نظامی و حمل و نقل چندوجهی کالا از طریق توسعه شهرکهای لجستیک بنادر خشک، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تجهیزات و تأسیسات زیربنایی در کلیه شقوق حمل و نقل با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی
– تعیین مناطق با خطر فروریزش و فرونشست، با در نظر گرفتن اثر قنوات، گودبرداری، حفاریهای زیرسطحی و عوامل طبیعی و انسانساخت در حوزههای شهری و در مسیر شبکههای حمل و نقل جادهای، ریلی و در فرودگاهها و بنادر
– کاهش مصرف انرژی و آلایندگی محیط زیستی و حذف تدریجی ناوگان فرسوده از تمامی شقوق حمل و نقل
– تدوین ضوابط، برنامهریزی و پایش اقدامات مرتبط با افزایش سهم استفاده از انرژیهای جایگزین و تجدیدپذیر در بخش حمل و نقل با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذیربط
اصلاحات کلان ساختار وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است:
– وظیفه تنظیمگری بازار زمین و مسکن و نظارت بر آن بازار از سازمان ملی زمین و مسکن منتزَع و به ستاد وزارت راه و شهرسازی منتقل میشود
وظایف اساسی سازمان ملی زمین و مسکن، به دو وظیفه اساسی تأمین و بهرهبرداری از زمین و فعالیت در زمینه راهبری تأمین مسکن حمایتی در چارچوب قوانین محدود میشود.
– وظیفه حاکمیتی تدوین ضوابط و الزامات احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، بافتهای تاریخی و سکونتگاههای غیر رسمی و ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران از شرکت بازآفرینی شهری ایران منتزع و به ستاد وزارت راه و شهرسازی منتقل میشود.
– ساماندهی زمین و راهبری اقدامات در حوزه احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی از شرکت بازآفرینی شهری ایران منتزع و در سازمان ملی زمین و مسکن سازماندهی میشوند.
– سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی و شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با یکدیگر ادغام و از محل آن ادغام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای دولتی و عمومی و حمل و نقل کشور تشکیل میشود.
– وظیفه تدوین هر گونه خط مشی و برنامهریزی در زمینه توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در چارچوب برنامههای مصوب طرح جامع حمل و نقل کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی متمرکز میشود.
– ساختار سازمانی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با تجمیع و ادغام هیات مدیرههای ۲۲ گانه شهرهای جدید تابعه در هیئت مدیره اصلی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و واگذاری شهرهای مشمول به صورت نسبی به بلوغ رسیده در اجرای ماده ۱۲ قانون ایجاد شهرهای جدید بازطراحی میشود.
– مسئولیت ساماندهی و واگذاری شهرهای جدید در هر استان بر عهده مدیرکل راه و شهرسازی استان بوده که میبایست اقدامات قانونی و اجرایی آن واگذاریها ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه انجام شود.
– سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابقا و ساختار سازمانی آن با تاکید بر پیشبینی سازوکار ساختاری با محوریت بازرگانی حمل و نقل در آن سازمان و انتزاع وظایف حاکمیتی مانند سیاستگذاری و برنامهریزی حمل و نقل جادهای و هماهنگی بین بخشهای مختلف حمل و نقل از آن و انتقال به ستاد وزارت راه و شهرسازی و ساماندهی در معاونت مربوطه، بازطراحی میشود.
– شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ابقا و ساختار سازمانی آن با انتزاع وظایف حاکمیتی مانند تدوین و بهروزآوری ضوابط، معیارها، آییننامهها و دستورالعملهای حوزههای مختلف ریلی، فنی، ایمنی و اقتصادی تنظیم و پیشنهاد تعرفههای حمل و نقل ریلی در چارچوب قوانین از آن شرکت و انتقال به ستاد وزارت راه و شهرسازی و ساماندهی در معاونت مربوطه و نیز بهرهگیری از ظرفیت بخش غیر دولتی در فضای رقابتی، در انطباق با سیاستهای کلان کشور و قوانین بازطراحی میشود.
– سازمان بنادر و دریانوردی ابقا و ساختار سازمانی آن با انتزاع وظایف حاکمیتی از آن سازمان و انتقال به ستاد وزارت راه و شهرسازی و ساماندهی آن وظایف اساسی در معاونت مربوطه و نیز با رعایت الزامات عمومی مذکور در ماده ۴ به گونهای که تمرکز آن سازمان با بهرهگیری از ظرفیت بخش غیر دولتی در فضای رقابتی بر راهبری تمهید شرایط و نظارت و کنترل باشد، بازطراحی میشود.
– ساختار سازمانی سازمان هواپیمایی کشوری و شیوههای انجام وظایف اساسی آن با توجه به تغییرات محیطی اعم از تغییرات اقلیمی دانشی فناورانه و نیازهای ذینفعان این سازمان تغییر، متناسبسازی و بازطراحی میشود.
– نظر به ضرورت حفظ زنجیره فرماندهی و یکپارچهسازی فرآیند تصمیم و اقدام، سازمان هواپیمایی کشوری واحد سازمانی اصلی برای ۳ شرکت دولتی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در نظر گرفته میشود و بر این اساس ساختار سازمانی ۳ شرکت مذکور با حفظ ماهیت حقوقی شرکت و با رعایت اصول و ضوابط سازماندهی بازطراحی میشوند.
– در بازطراحی ساختار سازمانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) علاوه بر موضوع مذکور در بند ۳۹ و واگذاری تصدیها و بهرهگیری از ظرفیت بخشی غیر دولتی در ارائه خدمات، به گونهای اقدام خواهد شد که نمایندگیهای استانی این شرکت نیز به صورت کامل واگذار شوند.
– سازمان هواشناسی کشور ابقا و ساختار سازمانی آن بر اساس الزامات عمومی مذکور در ماده ۴ بازطراحی میشود.
– ساختار سازمانی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با توجه به وظایف و مسئولیتهای محوله با محوریت تعهدات ملی و بینالمللی، تابآوری کشور در برابر مخاطرات جوی – اقلیمی و بهروزرسانی نرم عملیات سازمان هواشناسی کشور، بدون توسعه تشکیلاتی و نیروی انسانی، ابقا و ساختار سازمانی آن بر اساس الزامات عمومی مذکور در ماده ۴ بازطراحی میشود.
– مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور به استناد تصویبنامه شماره ۳۴۷۲ تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ شورای عالی اداری ابقا و ساختار سازمانی آن بر اساس الزامات عمومی مذکور در ماده ۴ بازطراحی میشود.
– ساختار سازمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به واسطه مسئولیت ستاد در مدیریت انجام تمامی وظایف با محوریت مطالعه و پژوهشهای کاربردی و توسعهای راهبردی در حوزه مأموریتی وزارتخانه و با تأکید بر وظایف اساسی انجام مطالعه و پژوهش تدوین ضوابط، معیارها، استانداردها، الزامات و دستورالعملها بازطراحی میشود.
– شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی حداکثر طی یک سال از زمان ابلاغ این تصویبنامه به گونهای واگذار میشود که بخش محدودی از آن در ستاد وزارت راه و شهرسازی یا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب یک واحد سازمانی کوچک، ساماندهی شود؛ همچنین واحدهای استانی این شرکت منحل و راهبری موضوعات اساسی آن، در ساختار ادارات کل راه شهرسازی استانها سازماندهی میشود.
– ساختار سازمانی صندوق توسعه حمل و نقل و صندوق ملی مسکن در راستای اجرای بهینه وظایف اساسی محوله بازطراحی میشود.
به استناد جزء یک بند «الف» ماده ۱۰۵ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت کشور تخصیص هر گونه بودجه به وظایف خارج از وظایف اساسی مذکور در ماده ۲ و ساختارهای خارج از احکام این تصویب نامه موضوع ماده ۳، پس از زمانبندی تعیینشده ممنوع است.
سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در فرآیند پیشبینی اعتبار بودجه سالانه برای وزارت راه و شهرسازی و به منظور کسب اطمینان از عدم پیشبینی اعتبار برای فعالیتها و وظایف خارج از مفاد مواد یک و ۲ این تصویبنامه و تشکیلات موازی و غیر ضرور وزارت راه و شهرسازی، نسبت به اخذ تأییدیه از سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام کند.
وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس ضوابط و شاخصهای سازماندهی، طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی به گونهای اقدام کند که در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت اصول احترام به حقوق کارکنان حفظ کرامت انسانی، ارتقای بهرهوری نیروی انسانی شفافیت در اطلاعرسانی و اعلام معیارها، سند برنامه نیروی انسانی آن وزارتخانه در بخشهای ستادی و عملیاتی در بازه زمانی اقدامات مذکور در مواد ۳ و ۴ این تصویبنامه به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برسد.
ساماندهی اموال مازاد غیر منقول دولتی وزارت راه و شهرسازی از محل اصلاحات ساختاری حاصل از اجرای این تصویبنامه بر اساس آییننامه اجرایی مولدسازی اموال دولتی تصویب نامه هیئت عالی مولدسازی داراییهای دولت تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در چارچوب قوانین و مقررات به گونهای انجام میشود که وضعیت اموال مذکور حداکثر یک سال از زمان ابلاغ این تصویبنامه تعیین و منابع لازم در این رابطه اختصاص یابد.
منبع: ایرنا
بیشتر بخوانید: