براساس آمار پلیس راهها، ۲۲ درصد کشتههای جادهای در کشور در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۶۰ درصد کشتههای تصادفات در سن ۲۰ تا ۶۰ هستند که همان سنین اولیه «جوان مرگی» است.
به گزارش صنعت مالی از مهر، با توجه به آستانه «عید نوروز» تعداد زیادی از مردم برای سفر برنامهریزی خواهند کرد؛ البته مواردی بسیاری برای تأمین ایمنی مسافرین وجود دارد که رفع «نقاط حادثهخیز» یکی از این موارد است. نقاط حادثه خیز بر اساس شاخصهایی همچون تعداد تصادفهای منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از اولویت بندی ایمنی و استاندارد سازی میشوند. نقاط حادثه خیز در بررسیهایی که توسط راهداری، پلیس راه و وزارت کشور صورت میگیرد، مشخص و اعلام میشود.
در تصادفات جادهای بیشترین خسارت وارد آمده به کشور قطعاً از دست رفتن سرمایه انسانی خواهد بود البته این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات زخمی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار میآورد؛ علاوه بر این، هزینه سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح جادهای خسارت به زیرساختها از جمله زیرساخت شبکه راهی سهم عمدهای در این محاسبات جدید دارد.
طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جادهای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده نقش اصلی را ایفا میکنند البته در کشورهای مختلف درصدهای سهم این عوامل متعدد است. نقاط پر تصادف یا همان حادثهخیز در شبکه جادهای جز متهمان ردیف اول مرگ محسوب میشود. نقاط حادثهخیز به نقاطی گفته میشود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط دستورالعمل ویژهای دارد.
مهدی صباغزاده مدیرکل نگهداری علائم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در گفتوگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه نقاط پر خطر از طریق کمیسیون ایمنی راههای کشور شناسایی و الویتبندی میشود، گفت: از طریق کمیسیون ایمنی راههای کشور نقاط پر خطر جادههای کشور شناسایی میشود. اولین فرآیند پساز ابلاغیه جمعآوری اطلاعات و آمار تصادفات انجام که چند نفر دچار مرگ و جرح شدند که راهداری حمل و نقل کشور در هر استان با همکاری پلیس راه در یک سامانهای نقاط حادثه خیز را بارگذاری میکنند.
وی گفت: زمانی که تمام این مراحل طی شد تأمین منبع مالی انجام میشود و از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصلاحیههای مربوط به هر نقطه طی میشود.
اصلاح نقاط حادثه خیز یکی دیگر از الویتهای دولت سیزدهم بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد «برای سال جاری تا پایان دولت، رفع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز هدف گذاری شد که تاکنون ۴۱۲ نقطه رفع خطر شده است.»
وی در ادامه تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی یادآور شد امسال در مجموع ۷۲۵ نقطه از نقاط حادثه خیز جادهای رفع مشکل شد که رکوردی در این زمینه است.
در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جادهای نقش چهار عامل اصلی سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی مشهود است. در نوروز (۱۴۰۲) هزار و ۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند که بیشترین آمار در سالهای اخیر محسوب میشود.
بیشترین میزان تصادفات بین جادهای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد که در برخی از استانها به ۷۰ درصد میرسد که نشان از خطر بالا است؛ امسال و به منظور کاهش تصادفات جادهای، تمرکز پلیس راه و سازمان راهداری بر ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها خواهد بود.
براساس آمار پلیس راهها، ۲۲ درصد کشتههای جادهای در کشور در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۶۰ درصد کشتههای تصادفات در سن ۲۰ تا ۶۰ هستند که همان سنین اولیه «جوان مرگی» است.