2 بهمن , 1403

کد خبر : 37276
نفت و انرژی شنبه 17 آذر 1403 - 8:32 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
2

واریز یارانه بنزین به کد ملی و اصلاح قیمت بنزین

شهرام دبیری، معاون رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که دولت در تلاش است تا با اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد و اصلاح روش‌های توزیع یارانه‌ها، عدالت بیشتری در تخصیص منابع ایجاد کند. همچنین، در پی بحران ناترازی بنزین، تدابیر جدیدی برای مدیریت قیمت و واردات بنزین در دست بررسی است تا فشار کمتری بر اقشار کم‌درآمد وارد شود.

به گزارش صنعت مالی، شهرام دبیری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران ۲۹ لایحه اولویت‌دار را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است که هدف آن پرداختن به مسائل معیشتی و اجتماعی مردم است. این لایحه‌ها شامل موضوعاتی از جمله هدفمند کردن یارانه‌ها، بهبود حمل‌ونقل عمومی و جلوگیری از خشونت علیه زنان است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع در این لایحه‌ها، هدفمند کردن یارانه‌هاست. در این راستا، پیشنهاد شده که کارت سوخت به نام افراد صادر شود و نه به نام خودرو، تا عدالت بیشتری در توزیع یارانه‌ها برقرار شود. همچنین، دولت قصد دارد یارانه‌های دهک‌های بالا را به‌تدریج قطع کند تا منابع بیشتری به دهک‌های پایین اختصاص یابد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت باید اطلاعات دقیقی از وضعیت اقتصادی افراد داشته باشد تا از حذف اشتباهی افراد نیازمند جلوگیری شود. این موضوع به ویژه پس از بروز مشکلات قبلی در توزیع یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

دبیری گفت: با توجه به مصوبه مجلس، دولت محدودیتی برای واردات بنزین ندارد و تغییر قیمت بنزین مطرح نیست. مصرف‌کنندگان می‌توانند بنزین را با نرخ آزاد خریداری کنند، اما کسانی که نیازمند هستند می‌توانند از نرخ پایین‌تر استفاده کنند.

شهرام دبیری معاون پارلمانی دولت، در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اولویت اصلی دولت در هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: ما قصد داریم یارانه‌ها را به‌طور عادلانه‌تری توزیع کنیم. به عنوان مثال، کارت سوخت باید به نام شخص صادر شود، نه به نام خودرو، تا از توزیع یارانه به خودروهای اضافی جلوگیری شود.

دبیری افزود: ۲۹ لایحه اولویت‌دار از سوی دولت به مجلس معرفی شده است که بسیاری از آن‌ها مربوط به مسائل معیشتی مردم، از جمله یارانه‌ها، حمل و نقل عمومی و جلوگیری از خشونت علیه زنان است. همچنین در مورد دهک‌های بالا، یارانه‌ها می‌تواند تدریجاً قطع شود و به دهک‌های پایین‌تر تخصیص یابد.

وی همچنین به قانون تابعیت اشاره کرد که یک فوریت آن در مجلس رای نیاورده و اکنون در کمیسیون در حال بررسی است، گفت: این قانون به نخبگان اجتماعی و برخی مسئولان که نیاز به تابعیت دارند، اجازه می‌دهد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

دبیری در پایان به مصوبه اخیر مجلس درباره واردات بنزین اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه مجلس، دولت محدودیتی برای واردات بنزین ندارد و تغییر قیمت بنزین مطرح نیست. مصرف‌کنندگان می‌توانند بنزین را با نرخ آزاد خریداری کنند، اما کسانی که نیازمند هستند می‌توانند از نرخ پایین‌تر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید 

تکذیب افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت

سرنوشت قیمت و یارانه بنزین در دولت چهاردهم

افزایش قیمت بنزین

از سخنان دولتمردان این گونه برمی‌آید که افزایش قیمت بنزین یک تصمیم لاجرم است و تنها بر سر چگونگی اعمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث وجود دارد. شب گذشته رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو تلویزیونی با مردم با صراحت اعلام کرد: وقتی ارزی برای واردات بنزین اختصاص داده نشود یعنی باید قیمت بنزین را گران کنیم.

اقتصادآنلاین نوشت: پزشکیان که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به ناترازی انرژی در کشور هشدار داده، در گفت‌وگو تلویزیونی با مردم بیان کرد: ما با ناترازی‌های بدی مواجهیم. ما ناترازی گاز، برق، آب، پول و محیط‌زیست داریم و هر کدام ممکن است با بحران مواجه شود.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز ابعاد دیگری از وضعیت رو به بحران بنزین را باز کرد و در سی و یکمین همایش بین‌المللی روز بیمه در خصوص وضعیت بنزین در کشور گفت: امروز قاچاق بنزین وحشتناک است و از سوی دیگر مجبور به واردات بنزین هستیم و هیچ منطقی این را قبول نمی‌کند و تا زمانی که وزیر دولت چهاردهم هستم تلاش می‌کنم جلوی قاچاق و رانت را بگیرم.

با توجه به اینکه دولتمردان از یک بحران سخن می‌گویند و کارشناسان هم تأکید کرده‌اند راهکارهای غیر قیمتی رفع ناترازی بنزین در شرایط فعلی مشکل‌گشا نخواهد بود، دولت سرانجام تصمیم گرفته سراغ اصلاح قیمت بنزین برود.

قیمت بنزین از آبان ۱۳۹۸ تاکنون تغییر نکرده و جز در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در دوران پس از انقلاب که مصادف با جنگ تحمیلی شد، این طولانی‌ترین زمان است که قیمت بنزین در ایران بدون تغییر مانده است؛ آن هم در شرایطی که در سال‌های اخیر نرخ رشد تورم بالا بوده و سایر کالاها به طرز قابل توجهی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

زمان و نحوه افزایش قیمت بنزین

شایعاتی در خصوص اعمال افزایش قیمت بنزین در دی ۱۴۰۳ منتشر شده که این شایعات صحت ندارد. هنوز زمان افزایش قیمت بنزین اعلام‌ نشده اما با توجه به سخنان اخیر مسئولان دولت در خصوص نزدیک شدن به یک بحران به نظر می‌رسد زیاد دور نخواهد بود.

اما برنامه دولت برای اینکه افزایش قیمت بنزین باعث افزایش فشار بر قشر متوسط و ضعیف جامعه نشود چیست؟

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو تلویزیونی با مردم گفت مداخله در قیمت بنزین باید با نگاه به معیشت مردم انجام شود. او افزود: برای اینکه چگونه عمل کنیم، با کارشناسان در حال بحث هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد. ۴ میلیارد دلار می‌دهیم بنزین گران وارد می‌کنیم و با قیمت ۳ هزار تومان می‌فروشیم. هیچ کارشناسی در دنیا این روند را قبول ندارد. این نیاز به درمان دارد.

وزیر اقتصاد نیز روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی در این خصوص گفت: برای افزایش قیمت بنزین باید تدبیر شود به طوری که منافع افزایش قیمت بنزین به ۵۰ درصد مردمی برسد که فاقد خودرو هستند و باید بر روی این مسئله فکر شود.

همتی افزود: ۵۰ درصد مردم خودرو ندارند و این ۵۰ درصد چه نفعی از پایین بودن قیمت بنزین می‌برند؟ کسانی نفع می‌برند که چندین خودرو داشته باشند.

با توجه به این سخنان به نظر می‌رسد که دولت چهاردهم در جلساتش در پی رسیدن به راهکارهایی است که در صورت افزایش قیمت بنزین، قشر کم درآمد جامعه و به خصوص آنهایی که خودرو ندارند، از این اتفاق متضرر نشوند. تا بدین لحظه راهکارها هنوز مشخص نیست و یا حداقل در خصوص آنها توضیحی داده نشده و شاید زمان اعمال افزایش قیمت بنزین به زمان پیدا شدن راهکارهای مناسب در این خصوص گره خورده است.

شهرام دبیری، معاون رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد که دولت ۲۹ لایحه اولویت‌دار به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است که هدف آن رفع مسائل معیشتی و اجتماعی مردم است. این لایحه‌ها شامل موضوعات مختلفی از جمله هدفمند کردن یارانه‌ها، بهبود حمل‌ونقل عمومی و مقابله با خشونت علیه زنان می‌باشد.

دبیری در ادامه افزود: مهم‌ترین محور این لایحه‌ها هدفمند کردن یارانه‌ها است. یکی از پیشنهادات مهم این است که کارت سوخت به نام افراد صادر شود، نه به نام خودروها، تا عدالت در توزیع یارانه‌ها بیشتر رعایت شود. همچنین دولت تصمیم دارد یارانه‌های دهک‌های بالای جامعه را به‌تدریج قطع کرده و منابع را به دهک‌های پایین‌تر تخصیص دهد.

وی همچنین بر لزوم داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت اقتصادی افراد تأکید کرد تا از حذف اشتباهی نیازمندان جلوگیری شود.

در مورد قیمت بنزین، دبیری گفت که دولت هیچ محدودیتی برای واردات بنزین ندارد و تغییرات قیمتی نیز فعلاً مطرح نیست. مصرف‌کنندگان می‌توانند بنزین را با نرخ آزاد خریداری کنند، اما آن دسته از افراد که نیاز دارند می‌توانند از نرخ پایین‌تری بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرتضی میگه

    اگر مردم میدونستن، دولت و مجلس با ارزان بودن دستوری انرژی ( مخصوصا بنزین) ، چه ظلمی میکنه و چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره (بیکاری، مشکلات اقتصادی و پایین بودن دستمزدها، بیماری، مرگ و میرناشی از آلودگی هوا و و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه استفاده زیاد از خودروهای شخصی و ، و اتلاف وقت زیاد در ترافیک و اعصاب خوردی ، کسری بودجه و تورم، ، افزایش شدید اختلاف طبقاتی) دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو اصلاح کنه همه مشکلات بزرگی که بالا شمرده شده تا حد خیلی زیادی با اصلاح قیمت انرژی و سوخت حل میشه
    مهمترین عامل برای حل ناترازی سوخت و انرژی و استفاده بهینه از این منابع و استفاده از انرژیهای پاک،
    ایجاد انگیزه اقتصادی است:
    – پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
    ۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا وسیما و نهادهای مذهبی و…
    ۲- بستن مسیر قاچاق و رانت ( بویژه برای نهادهای قدرت )
    ۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور
    ۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
    ۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
    سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
    تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است هیچگاه ، بطور موثر و فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..‌) استفاده نخواهد شد ، نه توسط دولت و نه مردم
    استفاده فراگیر از انرژی پاک و حذف آلودگی و کاهش خشکسالی و بسیاری معظلات بزرگ دیگر با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا )
    و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است
    و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است
    اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
    قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم است، بهترین جایگزین برای آن، آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و پرداخت یارانه یا سهمیه مستقیم به مردم است.
    اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی، بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
    در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان قیمت دیگر حاملهای انرژی را واقعی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد (سهمیه در در کارت بانکی افراد و خانوارها اعمال میشود) ، هزینه های رفت و آمد و قبوض را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی بنزین نیز به همراه دارد.

  2. مرتضی میگه

    علت و راه حل برای ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی دریاچه و رودخانه ها و همچنین مشکلات اقتصادی مانند بیکاری و کم بودن حقوقها در کشور:
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و کشور را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، فشار اقتصادی و آسیب آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است ( مثلا سالهای 76 تا 84 با اینکه، قیمت بنزین به قیمت جهانی یعنی حدود 1 دلار نزدیکتر بود، اما تورم، کمتر و اوضاع اقتصادی بهتر بود ).
    تعیین دستوری قیمتها ( در اقتصادهای کشورهایی مانند ایران، کوبا ونزوئلا و …) ریشه اصلی مشکلات است و نتایج زیر را دارد:
    ۱- قیمت دستوری باعث کاهش تولید و درآمد و مشکلات اقتصادی شرکتها و همچنین کسری بودجه دولت ، تورم و بیکاری و کم بودن حقوقها میشود. مثلا یک نانوایی یا هر بنگاه اقتصادی یا شرکتی که محصولش توسط دولت، بصورت دستوری تعیین میشود، نمیتواند به نیروی کار ، حقوق بالا بدهد.
    ۲- قیمت دستوری، باعث مصرف بسیار زیاد و اسرافگرایانه سوخت و منابع (بنزین، گاز، برق، آب و…) ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی و خشکی ذخایر آب و در نتیجه تهدید حیات در کل کشور میشود (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت در سالهای 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است)
    اگر مردم میدونستن، تعیین دستوری قیمت انرژی توسط دولت و مجلس ( مخصوصا بنزین) ، چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره (مشکلاتی که در متن بالا گفته شد و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه ) دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
    پیشنهاد راه حل:
    مهمترین عامل برای حل این مسائل، ایجاد انگیزه اقتصادی با آزادسازی قیمتهاست.
    پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
    ۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا و سیما و نهادهای مذهبی و…
    ۲- بستن مسیرهای قاچاق و رانت و فساد ( بویژه برای نهادهای قدرت )
    ۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور و بهبود روابط خارجی
    ۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
    ۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
    سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
    قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم است، بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
    در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان قیمت دیگر حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد (سهمیه در کارت بانکی افراد و خانوارها اعمال شود) ، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی بنزین نیز(حتی بدون تغییر قیمت آن در مرحله اول) به همراه دارد.
    تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..‌) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
    منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم و اقتصاد میشه، نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست. بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟
    البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
    اگر میپسندید لطفا منتشر کنید.